Valsts ieņēmumu dienesta (VID) Muitas pārvaldes amatpersonas, veicot kontroles pasākumus, novērsa mēģinājumu ievest kravu ar guļamistabas koka mēbelēm. Normatīvie akti[1], ar kuriem noteiktas Eiropas Savienības (ES) sankcijas pret Krieviju, aizliedz šādu preču importu. Lai mēģinātu apiet sankcijas, muitai tika sniegta nepatiesa informācija par precēm.
Silenes muitas kontroles punkta amatpersonām, veicot no Baltkrievijas ievestas kravas dokumentu padziļinātu kontroli, radās aizdomas, ka preces deklarētas ar nepareizu kodu. Papildus tika konstatēts, ka kravā, kas nosūtīta no Baltkrievijas, daļai preču ir Krievijas izcelsme. Muitas eksperti veica kontroles pasākumus preču koda noteikšanai un secināja, ka preces deklarētas ar neatbilstošu Kombinētās nomenklatūras kodu.
Visas preces, kuras identificējamas un klasificējamas ar Kombinētās nomenklatūras[2] kodu 9430, ir iekļautas regulas¹ XXI pielikumā, tajā skaitā arī koka mēbeles guļamistabām, līdz ar to nav ievērots nosacījums, ka Savienībā ir aizliegts importēt minētajā pielikumā uzskaitītās preces, kas Krievijai rada ievērojamus ieņēmumus, tādējādi ļaujot tai veikt darbības, kuras destabilizē situāciju Ukrainā, ja šo preču izcelsme ir Krievijā. Lietas materiāli nodoti VID Nodokļu un muitas policijas pārvaldei lēmuma pieņemšanai par kriminālprocesu uzsākšanu.
Kopš spēkā stājās ES normatīvie akti par sankciju noteikšanu pret Krieviju un Baltkrieviju, muita pastiprināti uzrauga visu sankcionēto preču veidu ievešanu un izvešanu. No marta beigām, kad tika sākts apkopot datus par sankciju pārkāpumiem, līdz augusta beigām VID Muitas pārvalde ir konstatējusi 1383 sankciju pārkāpumus.
Kontroles rezultātā novērsti mēģinājumi ievest Eiropas Savienībā dažādas kravas, piemēram, transportlīdzekļus un to rezerves daļas, kokapstrādes materiālus, koksnes briketes, grila kokogles, plastmasas izstrādājumus, stikla pudeles, naglas, papīru, degvīnu un citas. Savukārt, kontrolējot kravas, kas tiek izvestas no Eiropas Savienības, konstatēti mēģinājumi izvest tādas preces kā motorus, kompresorus, plastmasas izstrādājumus, ķīmiskās vielas, instrumentus, kas paredzēti materiālu apstrādei, laboratorijas iekārtas un citas.
Atgādinām, ka sankcijas attiecībā uz noteiktu preču pārvietošanu (gan ievešanu, gan izvešanu) ir jāievēro gan juridiskajām, gan fiziskajām personām, tādēļ aicinām laikus pārliecināties par aktuālajiem preču pārvietošanas nosacījumiem, izmantojot Integrētā tarifa vadības sistēmu (sadaļa Pasākumi > Preces kodam).
Informācija par sankcijām pieejama arī VID tīmekļvietnes sadaļā Ierobežojumi un aizliegumi preču pārvietošanai, tēma “Sankcijas”, kā arī zvanot uz VID Konsultatīvo tālruni 67120000 un izvēloties sarunas tēmu „Muita”.
Papildu informācija par sankcijām pieejama Ārlietu ministrijas tīmekļvietnes apakšsadaļā “Sankcijas”.
[1] Padomes 2022. gada 8. aprīļa Regulas (ES) 2022/576, ar kuru groza Regulu (ES) Nr. 833/2014 par ierobežojošiem pasākumiem saistībā ar Krievijas darbībām, kas destabilizē situāciju Ukrainā.
[2] Komisijas 2021. gada 12. oktobra Īstenošanas regula (ES) 2021/1832, ar ko groza I pielikumu Padomes 1987. gada 23. jūlija Regulā (EEK) Nr. 2658/ 87 par tarifu un statistikas nomenklatūru un kopējo muitas tarifu.