Tirgus uzraudzības galvenais mērķis ir aizsargāt patērētājus no riskiem un apdraudējumiem viņu dzīvībai, veselībai un ekonomiskajām interesēm ar efektīvi funkcionējošu tirgus uzraudzības sistēmu un iesaistīto pušu (saimnieciskās darbības veicēji, patērētāji un valsts iestādes) sekmīgu pienākumu izpildi.
Patērētāju tiesību aizsardzības politiku Latvijā izstrādā un koordinē Ekonomikas ministrija.
Latvijā ar tirgus uzraudzību nodarbojas astoņas iestādes, kas darbojas piecu ministriju padotībā. Noteiktas funkcijas tirgus uzraudzībā nodrošina arī muitas dienesti, kas kontrolē preču plūsmu uz Eiropas Savienības ārējās robežas.
Tirgus uzraudzības funkcijas Latvijā veic šādas iestādes:
No 2021.gada 16.jūlija visās dalībvalstīs, t.sk. Latvijā, īstenojot tirgus uzraudzības pasākumus, piemērojama Eiropas Parlamenta un Padomes 2019.gada 20.jūnija Regula (ES) 2019/1020 par tirgus uzraudzību un produktu atbilstību un ar ko groza Direktīvu 2004/42/EK/ un Regulas (EK) Nr.765/2008 un (ES) Nr.305/2011 (turpmāk – Regula (ES) 2019/1020).
Līdz 2021.gada 16.jūlijam tirgus uzraudzības pasākumi tika īstenoti atbilstoši Eiropas Parlamenta un Padomes 2008.gada 9.jūlija Regulas (EEK) Nr.765/2008, ar ko nosaka akreditācijas un tirgus uzraudzības prasības attiecībā uz produktu tirdzniecību un atceļ Regulu (EEK) Nr.339/93, prasībām.
Tirgus uzraudzības pasākumi tiek īstenoti, piemērojot muitas procedūru – laišana brīvā apgrozībā.
Muita īsteno tirgus uzraudzības pasākumus atbilstoši Regulas (ES) 2019/1020 VII nodaļas “Produkti, ko ieved Savienības tirgū” noteiktajam:
- pārbauda kopā ar muitas deklarāciju iesniegtos atbilstības dokumentus (ja nepieciešams, papildus pārbauda informāciju par preces klasifikāciju un tās izmantošanas mērķi, kā arī preces marķējumu un CE zīmi). Noteiktajos gadījumos tiek nosūtīts pieprasījums attiecīgajai kompetentajai tirgus uzraudzības iestādei atzinuma sniegšanai;
- IZMAIŅAS !!! četru darba dienu laikā no brīža, kad tiek apturēta preču laišana brīvā apgrozībā, kompetentā tirgus uzraudzības iestāde sniedz atzinumu – atļauj vai aizliedz produktu laist brīvā apgrozībā;
- ja kompetentā tirgus uzraudzības iestāde papildus pieprasa veikt kādas darbības (piemēram, veikt muitas fizisko kontroli vai cita veida pārbaudes), atzinuma sniegšanas laikam nav noteikta ierobežojuma.
Pirms dokumentu iesniegšanas muitā, tas ir, pirms muitas procedūras - laišana brīvā apgrozībā - pieteikšanas un muitas deklarācijas iesniegšanas Elektroniskajā muitas datu apstrādes sistēmā (EMDAS), komersantam ir iespēja iepriekš noskaidrot, vai atbilstības dokumenti un marķējums ir atbilstoši normatīvo aktu prasībām, sazinoties ar kompetento tirgus uzraudzības iestādi.
Jautājumos par atbilstības dokumentu un marķējuma atbilstību normatīvo aktu prasībām jāvēršas attiecīgajā kompetentajā tirgus uzraudzības iestādē.
Normatīvie akti neparedz sniegt atzinumu par precēm, ja tām nav pieteikta muitas procedūra - laišana brīvā apgrozībā.
Kompetentās tirgus uzraudzības iestādes negatīvie atzinumi:
- “Neatbilstīgs produkts – laišana brīvā apgrozībā nav atļauta – Regula (ES) 2019/1020”
Paziņojums par aizliegumu piemērot muitas procedūru - laišana brīvā apgrozībā - EMDAS tiek izveidots automātiski, pēc atzinuma saņemšanas no kompetentās tirgus uzraudzības iestādes, un tajā ir ietverta informācija, kas tirgus uzraudzības pasākumu ietvaros saistīta ar noteikto preci.
Saskaņā ar Regulas (ES) 2019/1020 4., 16. un 18.panta nosacījumiem uzņēmējam ir tiesības un pienākumus veikt atbilstīgus un korektīvus pasākumus, lai novērstu neatbilstību prasībām, kura tika norādīta tirgus uzraudzības iestādes atzinumā. Pēc šo pasākumu nodrošināšanas uzņēmējam atkārtoti jāiesniedz muitas deklarācija EMDAS kopā ar pavaddokumentiem, kas norāda uz veiktajiem korektīviem pasākumiem, piemērojot muitas procedūru – laišana brīvā apgrozībā. Attiecīgajai tirgus uzraudzības iestādei tiks nosūtīta visa informācija atkārtotai izvērtēšanai un atzinuma sniegšanai.
Precēm, par kurām ir saņemts negatīvs atzinums, var piemērot jebkuru citu muitas procedūru, izņemot – laišana brīvā apgrozībā. Muita nosaka termiņu, cik ilgā laikā jāpiemēro cita muitas procedūra.
- “Bīstams produkts – laišana brīvā apgrozībā nav atļauta – Regula (ES) 2019/1020”
Paziņojums par aizliegumu piemērot muitas procedūru - laišana brīvā apgrozībā - EMDAS tiek izveidots automātiski, pēc atzinuma saņemšanas no kompetentās tirgus uzraudzības iestādes, un tajā ir ietverta informācija, kas saistīta ar noteikto preci tirgus uzraudzības pasākumu ietvaros.
Atbilstoši Regulas (ES) 2019/1020 28.panta 4.punktam kompetentā tirgus uzraudzības iestāde var noteikt, ka bīstamās preces ir nepieciešams iznīcināt vai citādi padarīt neizmantojamas, ja uzskata tādu pasākumu par nepieciešamu un samērīgu. Šāda pasākuma izmaksas sedz fiziska vai juridiska persona, kas produktu deklarējusi laišanai brīvā apgrozībā.
Lai sekmētu saskaņotu regulas noteikuma īstenošanu, Eiropas Komisija ir izstrādājusi Vadlīnijas uzņēmējiem un tirgus uzraudzības iestādēm par Regulas (ES) 2019/1020 par tirgus uzraudzību un produktu atbilstību 4. panta praktisko īstenošanu
Tirgus uzraudzības pasākumi Patērētāju tiesību aizsardzības centra preču kategorijām
Ar prasībām, kas izvirzītas Patērētāju tiesību aizsardzības centra preču kategorijām, var iepazīties Patērētāju tiesību aizsardzības centra mājaslapā.
Papildu informācija par tirgus uzraudzības pasākumiem:
Patērētāju tiesību aizsardzības centra kontaktinformācija:
Rotaļlietas, spēļu laukumi un to iekārtas
Individuālie aizsardzības līdzekļi
|
Daļas vadītāja Līga Kauliņa
|
+371 67388639,
mob.+371 26651488
|
Būvizstrādājumi
Elektropreces
Energomarkējums,
ekodizains
|
Daļas vadītājs Ivars Jorniņš
|
+371 68206994,
mob.+371 26600345
|
Mašīniekārtas, atpūtas kuģi
Radioiekārtas, transportējamās
spiedieniekārtas, transportlīdzekļu sastāvdaļas
Bezpilota lidaparāti jeb droni
Iekārtas ar gāzveida kurināmo
|
Daļas vadītāja Iveta Svīķe
|
+371 68806501, mob.+371 25608958
|
Mērīšanas līdzekļi
|
Daļas vadītājs Nilss Sproģis
|
+371 68806540,
mob.+371 26640021
|
Tirgus uzraudzības pasākumi medicīniskajām ierīcēm un ierīcēm, kas nav domātas medicīniskiem nolūkiem
Normatīvie akti:
- Eiropas Parlamenta un Padomes 2017. gada 5. aprīļa Regula (ES) 2017/745, kas attiecas uz medicīniskām ierīcēm, ar ko groza Direktīvu 2001/83/EK, Regulu (EK) Nr.178/2002 un Regulu (EK) Nr.1223/2009 un atceļ Padomes Direktīvas 90/385/EK un 93/42/EEK (turpmāk – Regula (ES) 2017/745).
- Eiropas Parlamenta un Padomes 2017. gada 5. aprīļa Regula (ES) 2017/746 par in vitro diagnostikas medicīniskām ierīcēm un ar ko atceļ Direktīvu 98/79/EK un Komisijas Lēmumu 2010/227/ES (turpmāk – Regula 2017/746).
- Ārstniecības likums.
- Ministru kabineta 2023. gada 15. augusta noteikumi Nr. 461 “Medicīnisko ierīču noteikumi”.
Tirgus uzraudzības iestāde – Veselības inspekcija (tālrunis: +371 67081611; e-pasts: miun@vi.gov.lv).
“Medicīniska ierīce” ir jebkurš instruments, aparāts, ierīce, programmatūra, implants, reaģents, materiāls vai cits priekšmets, kuru ražotājs paredzējis atsevišķai vai kombinētai izmantošanai cilvēkiem vienā vai vairākos šādos konkrētos medicīniskos nolūkos:
- slimību diagnostikai, profilaksei, kontrolei, paredzēšanai, prognozēšanai, ārstēšanai vai atvieglošanai,
- ievainojumu vai nespējas diagnostikai, kontrolei, ārstēšanai, atvieglošanai vai kompensēšanai,
- ķermeņa anatomijas vai fizioloģiska vai patoloģiska procesa vai stāvokļa pētīšanai, aizstāšanai vai modificēšanai,
- informācijas gūšanai, in vitro izmeklējot no cilvēka ķermeņa iegūtus paraugus, tostarp orgānu, asins un audu ziedojumus,
un kurš paredzēto pamatiedarbību cilvēka ķermenī vai uz cilvēka ķermeni nepanāk ar farmakoloģiskiem, imunoloģiskiem vai metaboliskiem līdzekļiem, bet kura darbībai šādi līdzekļi var palīdzēt.
Par medicīniskām ierīcēm uzskata arī šādus izstrādājumus:
- ierīces apaugļošanās kontrolei vai apaugļošanās procesa atbalstam,
- izstrādājumus, kas īpaši paredzēti, lai tīrītu, dezinficētu vai sterilizētu ierīces, kas minētas Regulas (ES) 2017/745 1. panta 4. punktā, un ierīces, kas minētas šā punkta pirmajā daļā.
Ierīces, kas nav domātas medicīniskiem nolūkiem, uzskaitītas Regulas (ES) 2017/745 XVI pielikumā.
Importējot medicīniskās ierīces vai ierīces, kas nav domātas medicīniskiem nolūkiem, Eiropas Savienībā, importētājam jānodrošina tā atbilstība normatīvajiem aktiem un drošums attiecībā pret to lietotājiem. Lai apliecinātu šo ierīču drošumu un atbilstību Eiropas Savienības regulējumam un standartiem, precei jāpievieno atbilstību apliecinoši dokumenti (ES atbilstības deklarācija, noteiktajos gadījumos – paziņotās institūcijas sertifikāti, tehniskā dokumentācija u.c.) un tai jābūt marķētai normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā (CE zīme, noteiktajos gadījumos – paziņotās institūcijas identifikācijas numurs, unikālais UDI identifikators (UDI-DI).
Medicīniskās ierīces un ierīces, kas nav domātas medicīniskiem nolūkiem, iedala šādās klasēs: I, IIa, IIb un III, un tās klasificē saskaņā Regulas (ES) 2017/745 VIII pielikumu.
Medicīniskās ierīces, ko lieto in vitro diagnostikā, ņemot vērā in vitro diagnostikas medicīnisko ierīču paredzēto nolūku un tām raksturīgos riskus, iedala A, B, C un D klasē.
Klasificēšanu veic saskaņā ar Regulas 2017/746 VIII pielikumu.
Lai noskaidrotu, vai medicīniskās ierīces vai ierīces, kas nav domātas medicīniskiem nolūkiem, kuras paredzēts importēt, atbilst normatīvo aktu prasībām, var izmantot
Detalizētāka informācija par medicīnisko ierīču un ierīču, kas nav domātas medicīniskiem nolūkiem, klasifikāciju un prasībām pieejama Veselības inspekcijas tīmekļvietnē.
Cementa un cementu saturošu maisījumu sastāvam ir noteikti ierobežojumi Eiropas Parlamenta un Padomes Regulas (EK) Nr.1907/2006 (turpmāk – REACH) XVII pielikuma 47. ierakstā:
"1. Cementu un cementa maisījumus nelaiž tirgū un nelieto, ja pēc hidratācijas tajos ir vairāk nekā 2 mg/kg (0,0002 %) šķīstoša hroma VI no cementa kopējās sausnes.
2. Ja izmanto reducētājus, tad, neskarot citu Kopienas noteikumu piemērojumu bīstamu vielu un maisījumu klasificēšanai, iepakošanai un marķēšanai, piegādātāji pirms laišanas tirgū nodrošina, ka uz cementa vai cementu saturošu izstrādājumu iepakojuma ir labi saskatāms, salasāms un nepārprotams marķējums ar informāciju par iepakošanas datumu, kā arī par glabāšanas nosacījumiem un glabāšanas laika periodu, kurā saglabājas reducējošā aģenta aktivitāte un tiek uzturēts šķīstošā hroma VI daudzums zem 1. punktā norādītās robežas.
3. Pieļaujot atkāpi, 1. un 2. punktu nepiemēro attiecībā uz tirgū laišanu un lietošanu kontrolētos slēgtos un pilnībā automatizētos procesos, kuros darbam ar cementu un cementu saturošiem maisījumiem izmanto vienīgi mašīnas, un nepastāv iespējamība, ka tas saskarsies ar ādu.
4. Par testēšanas metodi, ar ko pierāda atbilstību 1. punktam, izmanto Eiropas Standartizācijas komitejas (CEN) standartizēto metodi, kā testēt ūdenī šķīstošā hroma (VI) saturu cementā un cementu saturošos maisījumos.”
Saskaņā ar REACH regulas 67.pantu vielu, vielu maisījumā vai izstrādājumā, kam XVII pielikumā paredzēts ierobežojums, neražo, nelaiž tirgū un nelieto, ja vien tas neatbilst attiecīga ierobežojuma nosacījumiem.
Komersantiem, kuri laiž tirgū un lieto cementu un cementu saturošus maisījumus, jāievēro, ka šķīstošā hroma VI daudzums tajos var pārsniegt 2 mg/kg tikai tādā gadījumā, ja cements un cementu saturoši maisījumi tiks lietoti kontrolētos slēgtos un pilnībā automatizētos procesos, kuros darbam ar cementu un cementu saturošiem maisījumiem izmanto vienīgi mašīnas, un nepastāv iespējamība, ka tas saskarsies ar ādu.
Ūdenī šķīstošā hroma VI jonu saturu cementā un cementu saturošos maisījumos nosaka, izmantojot CEN standartizēto analītisko metodi EN 196-10:2006.
Drošības datu lapā (DDL), saskaņā ar REACH regulas II pielikuma A daļas 1.2. iedaļā noteikto, jānorāda vielas vai maisījuma attiecīgi apzinātie lietošanas veidi un tādi, ko neiesaka izmantot.
Saskaņā ar Ķīmisko vielu likuma 5.panta pirmo daļu: „Uzraudzības un kontroles iestādēm ir tiesības pieprasīt un bez maksas saņemt no darbību veicēja informāciju, kas nepieciešama uzraudzības veikšanai saskaņā ar šo likumu un citiem normatīvajiem aktiem.”
Eiropas Parlamenta un Padomes Regulas (EK) Nr. 765/2008 19.panta (1) daļa nosaka: „Tirgus uzraudzības iestādes var pieprasīt no uzņēmējiem dokumentāciju un ziņas, ko tās uzskata par nepieciešamām, lai veiktu savas darbības, un, ja tas ir vajadzīgs un attaisnojams, iekļūst uzņēmēju telpās un paņem vajadzīgos produktu paraugus.”
Pamatojoties uz iepriekš minēto, komersantiem, kas importē Latvijā cementu un cementu saturošus maisījumus laišanai tirgū vai lietošanai, ir nepieciešams dokumentārs apliecinājums, ka šķīstošā hroma VI daudzums tajos nepārsniedz REACH regulā noteikto ierobežojumu 2 mg/kg (DDL ir jābūt norādei uz standartizētās metodes numuru EN 196-10:2006. Papildus DDL ir jāiesniedz akreditētas institūcijas testēšanas pārskats), vai arī dokumentārs apliecinājums (ieraksts DDL 1.2. iedaļā), ka cements un cementu saturoši maisījumi tiks lietoti kontrolētos slēgtos un pilnībā automatizētos procesos, kuros darbam ar cementu un cementu saturošiem maisījumiem izmanto vienīgi mašīnas, un nepastāv iespējamība, ka tas saskarsies ar ādu.
Cementa un cementu saturošu maisījumu importētājs ir atbildīgs par iepriekš minētās REACH regulas prasības izpildi.
Cementa sastāvā esošie hroma savienojumi, it īpaši ūdenī šķīstošā hroma (VI) joni, saskaroties ar cilvēka ādu, var izraisīt ādas sensibilizāciju. Hroma savienojumu tiešā saskarsme ar ādu sensibilizētiem indivīdiem noved pie tādas alerģiskas slimības kā kontakta dermatīts.
Jautājumu gadījumā var vērsties:
REACH un CLP palīdzības dienests
Tel.: +371 67032027
E-pasts: reach@lvgmc.lv
Tirgus uzraudzības pasākumi lauksaimniecībā un mežsaimniecībā izmantojamai tehnikai
Laist tirgū vai darīt pieejamu tirgū atļauts tikai tādu transportlīdzekli vai tā sastāvdaļu, vai atsevišķas tehniskas vienības, kas atbilst normatīvo aktu prasībām.
To, vai prece atbilst normatīvo aktu prasībām, ir tiesīga atzīt tikai kompetentā iestāde.
Normatīvie akti:
Eiropas Parlamenta un Padomes 2013. gada 5. februāra Regula (ES) Nr. 167/2013 par lauksaimniecības un mežsaimniecības transportlīdzekļu apstiprināšanu un tirgus uzraudzību.
Kompetentā iestāde - Valsts tehniskās uzraudzības aģentūra
Tirgus uzraudzības pasākumi kosmētikai
“Kosmētikas līdzeklis” ir jebkura viela vai maisījums, kas paredzēts saskarei ar cilvēka ķermeņa ārējām daļām (epidermu, apmatojumu, nagiem, lūpām un ārējiem dzimumorgāniem) vai zobiem un mutes dobuma gļotādām, lai tos tikai vai galvenokārt tīrītu, smaržinātu, mainītu to izskatu, tos aizsargātu, uzturētu labā stāvoklī vai uzlabotu ķermeņa aromātu.
Lai nodrošinātu iekšējā tirgus darbību un augstu cilvēka veselības aizsardzības līmeni, ikvienam kosmētikas līdzeklim, kuru dara pieejamu tirgū, jāatbilst noteikumiem, kas paredzēti normatīvajos aktos, piemēram, kosmētiskais līdzeklis nedrīkst saturēt vielas, kas uzskaitītas Regulas (EK) Nr. 1223/2009 II pielikumā.
To, vai prece atbilst normatīvo aktu prasībām, ir tiesīga atzīt tikai kompetentā iestāde.
Normatīvie akti:
Eiropas Parlamenta un Padomes 2009.gada 30.novembra Regula (EK) Nr. 1223/2009 par kosmētikas līdzekļiem
Kompetentā iestāde – Veselības inspekcija