Preču deklarēšanas pamatnosacījumi


Visas preces, kurām paredzēts piemērot kādu muitas procedūru, izņemot brīvās zonas procedūru, iekļauj konkrētai procedūrai atbilstīgā muitas deklarācijā (SMK 158.panta 1.punkts).

Muitas procedūras:

  • laišana brīvā apgrozībā;
  • īpašas procedūras;
  • eksports.

(SMK 5.panta 16.) punkts)

Īpašas procedūras:

  • tranzīts (ārējais un iekšējais tranzīts);
  • uzglabāšana (uzglabāšana muitas noliktavā un brīvās zonas);
  • īpaša izmantošana (pagaidu ievešana un galapatēriņš);
  • pārstrāde (ievešana pārstrādei un izvešana pārstrādei).

“Muitas deklarācija” ir darbība, ar ko persona noteiktā veidā un kārtībā paziņo par savu vēlmi precēm piemērot noteiktu muitas procedūru, vajadzības gadījumā norādot jebkurus īpašus pasākumus, kas būtu jāpiemēro (SMK 5.panta 12 punkts).

  • standarta muitas deklarācija (elektroniska deklarācija);
  • vienkāršota muitas deklarācija;
  • ieraksts deklarētāja reģistros;
  • mutiska deklarācija;
  • akts, ko uzskata par muitas deklarāciju (darbība).

Informācija par:

  • mutisku deklarēšanu un akta, ko uzskata par muitas deklarāciju, piemērošanu preču laišanai brīvā apgrozībā atrodama sadaļā Laišana brīvā apgrozībā;
  • mutisku deklarēšanu un akta, ko uzskata par muitas deklarāciju, piemērošanu preču eksportam  atrodama sadaļā Eksports;
  • pasta sūtījumu (izņemot kurjerpastu) deklarēšanu atrodama sadaļā Pasta sūtījumi.

Reeksporta deklarācija

Ja izved ārpussavienības preces, kompetentajā muitas iestādē jāiesniedz reeksporta deklarācija. Reeksporta deklarācijas noformēšanai piemēro tos pašus nosacījumus, ko eksporta deklarācijai (sk. SMK 158.-195.panta nosacījumus).

Reeksporta deklarācija nav jāiesniedz:

  • ja precēm piemērota tranzīta procedūra un kas tikai šķērso Savienības muitas teritoriju;
  • precēm, kuras pārvadā brīvajā zonā vai izved atpakaļ tieši no brīvās zonas;
  • preces, kuras izved atpakaļ tieši no pagaidu uzglabāšanas vietas.


(SMK 270.pants)

(!) Muitas deklarāciju muitā iesniedz deklarētājs vai tā pārstāvis.

Deklarētājs ir persona, kas iesniedz muitas deklarāciju, pagaidu uzglabāšanas deklarāciju, ievešanas kopsavilkuma deklarāciju, izvešanas kopsavilkuma deklarāciju, reeksporta deklarāciju vai reeksporta paziņojumu savā vārdā, vai persona, kuras vārdā tiek iesniegta šāda deklarācija vai paziņojums. Deklarētājs ir persona, kas veic uzņēmējdarbību (ir reģistrēta) Savienības muitas teritorijā. Nosacījums neattiecas uz personām, kuras aizpilda deklarāciju par tranzītu vai ievešanu uz laiku. (SMK 5.panta 15) punkts, 170.pants).

Ikviena persona drīkst iecelt sev pārstāvi muitā. Šāda pārstāvība var būt:

  1. tieša – pārstāvis muitā rīkojas citas personas vārdā un tās uzdevumā, vai
  2. netieša – pārstāvis rīkojas savā vārdā, bet citas personas uzdevumā.

Pārstāvis muitā ir persona, kas veic uzņēmējdarbību (ir reģistrēta) Savienības muitas teritorijā.

Darbībās ar muitas dienestiem pārstāvis muitā paziņo, ka viņš rīkojas pārstāvētās personas uzdevumā, un norāda, vai pārstāvība ir tieša vai netieša. Personas, kas nepaziņo, ka tās rīkojas kā pārstāvis muitā, vai kas paziņo, ka tās rīkojas kā pārstāvis muitā, bet tai nav attiecīga pilnvarojuma, uzskata par personām, kas rīkojas savā vārdā un savā uzdevumā (t.i., bez pārstāvības). Tādējādi pārstāvim muitā, veicot muitas noteikumos paredzētās darbības un formalitātes, muitas iestādē jāiesniedz pilnvarojumu apliecinošs dokuments (pilnvara/līgums), norādot pārstāvības veidu, pilnvarojuma apjomu, termiņu un citu informāciju. (SMK 19.pants)

Muitas deklarāciju var iesniegt ikviena persona, kas spēj nodrošināt visu informāciju, kura ir vajadzīga, lai varētu piemērot noteikumus, ar ko reglamentē muitas procedūru, attiecībā uz kuru preces ir deklarētas. Šī persona arī spēj uzrādīt attiecīgās preces vai nodrošināt to uzrādīšanu muitai. Tomēr, ja muitas deklarācijas pieņemšana uzliek īpašus pienākumus konkrētai personai (muitas procedūras piemērošana saistīta ar muitas atļaujas saņemšanu, piemēram, ar tādu kā atļauja ievešanai pārstrādei), minēto deklarāciju iesniedz minētā persona vai tās pārstāvis.

Saskaņā ar SMK 5.panta 15) punktu “deklarētājs” ir persona, kas iesniedz muitas deklarāciju savā vārdā, vai persona, kuras vārdā tiek iesniegta muitas deklarācija, bet saskaņā ar SMK 18.panta 1.punktu pārstāvība var būt tieša, ja pārstāvis muitā rīkojas otras personas vārdā un tās uzdevumā. Tātad, personai, kura iesniedz muitas deklarāciju savā vārdā vai kuras vārdā (t.i., tiešajā pārstāvībā) tiek aizpildīta deklarācija, jābūt personai, kura veic uzņēmējdarbību (ir reģistrēta) Savienības muitas teritorijā. Tas nozīmē, ka gadījumos, ja tiek pārstāvēta ārpus Savienības muitas teritorijas reģistrēta persona, var piemērot tikai netiešo pārstāvību (kods 3). (SMK 5.panta 15) punkts, 170.pants).

VID nodrošina iespēju elektroniski iesniegt un parakstīt muitas deklarācijas. Muitas deklarācijas iesniedz un paraksta VID elektroniskās deklarēšanas sistēmā, kuras personas lietotāja identifikators un parole tiek uzskatīti par personas pašrocīga paraksta aizstājēju. Elektroniski iesniegto muitas deklarāciju uzskata par parakstītu tās iesniegšanas brīdī un šim dokumentam ir juridisks spēks arī tad, ja tas nesatur rekvizītu “paraksts”.

(Muitas likuma 13.pants)


Muitas kontroļu vajadzībām persona glabā ar attiecīgajām deklarācijām saistītos dokumentus un informāciju vismaz 3 gadus, kā arī pēc muitas amatpersonas lūguma iesniedz visus vajadzīgos dokumentus un informāciju, lai muitas formalitātes vai kontroli varētu pabeigt.

(SMK 51.pants un 15.panta 1.daļa)


Elektroniska muitas deklarācija tiek iesniegta Elektroniskās muitas datu apstrādes sistēmas (EMDAS) attiecīgajā funkcionalitātē (piemēram, izvešanas deklarācija – Eksporta kontroles sistēmā).

Informācija par piekļuvi elektroniskajām muitas sistēmām atrodama EMDAS sadaļā “Kā kļūt par EMDAS lietotāju”.

Muitas deklarāciju izvēlētajai muitas procedūrai deklarētājs vai tā pārstāvis iesniedz par muitas procedūras piemērošanu kompetentajā muitas iestādē* brīdī, kad ir gatavs piemērot procedūru un šim nolūkam var uzrādīt preces šai muitas iestādei, izņemot atsevišķus gadījumus pirms preču uzrādīšanas.

Ja vien nav paredzēts citādi, kompetentā muitas iestāde muitas procedūras piemērošanā precēm ir muitas iestāde, kas atbild par vietu, kurā muitai uzrāda preces. /SMK 159.(3) pants/

Deklarācijas veids

D.e.1/2 (IM), 1.aile (EX)

Deklarācijas veida skaidrojums

Kad iesniedz

A

standarta muitas deklarācija

uzrādot preces

B vai C

vienkāršotā deklarācija

uzrādot preces

D

standarta muitas deklarācija pirms preču uzrādīšanas

līdz 30 dienām pirms preču uzrādīšanas

Y

papildu deklarācija vienkāršotai deklarācijai (C)

vienkāršotās deklarēšanas atļaujā noteiktajā termiņā

Z

papildu deklarācija ierakstam deklarētāja reģistros

ieraksta deklarētāja reģistros atļaujā noteiktajā termiņā

A deklarācija (standarta deklarācija, preces uzrādītas)

Standarta gadījumā tiek iesniegta A veida deklarācija (gan importa, gan eksporta procedūrām un reeksportam). Deklarāciju iesniedzot Elektroniskajā muitas datu apstrādes sistēmā (EMDAS), deklarācija tiek pieņemta un uzsākts tās noformēšanas process.

Atgādinām, ka par vienu un to pašu preču sūtījumu iesniedz tikai vienu muitas deklarāciju, turklāt to iesniedz par preču uzrādīšanu kompetentajā muitas iestādē. A veida muitas deklarāciju neiesniedz, ja nevar uzrādīt preces (piemēram, preces vēl ir ceļā).

Svarīgi!

Iesniedzot muitas deklarāciju, attiecīgā persona (deklarētājs vai tā pārstāvis) kļūst atbildīga par:

a) deklarācijā vai paziņojumā sniegtās informācijas pareizību un pilnīgumu;

b) visu to dokumentu īstumu, pareizību un spēkā esamību, kas pamato deklarāciju vai paziņojumu;

c) attiecīgā gadījumā – par visu pienākumu izpildi saistībā ar attiecīgās muitas procedūras piemērošanu konkrētajām precēm vai ar atļauto darbību veikšanu.

/SMK 15.(2) pants/

D deklarācija (standarta deklarācija pirms preču uzrādīšanas)

D veida muitas deklarāciju (šobrīd tikai importa procedūrām: laišana brīvā apgrozībā, uzglabāšana muitas noliktavā, pagaidu ievešana, ievešana pārstrādei, galapatēriņš) Elektroniskajā muitas datu apstrādes sistēmā (EMDAS) var iesniegt 30 dienu laika periodā pirms preču uzrādīšanas muitas iestādei.

Brīdī, kad preces var uzrādīt muitas iestādei, deklarētājs vai tā pārstāvis EMDAS iesniedz uzrādīšanas paziņojumu, iesniegtā deklarācija tiek pieņemta un uzsākts tās noformēšanas process.

Gadījumos, ja D veida deklarāciju iesniedz atzītais uzņēmējs (AEO), tas pirms preču uzrādīšanas saņem paziņojumu, ja sūtījums ir izraudzīts muitas kontrolei. Paziņojumu nesniedz, ja tas var apdraudēt veicamās pārbaudes vai to rezultātus.

Vairāk informācijas par  muitas vienkāršojumu piemērošanu (C, Y , Z deklarācijas) atrodams sadaļā “Vienkāršotā deklarācija” un “Ieraksts deklarētāja reģistros”.

/SMK 139., 159.(3), 171., 194.pants, DA 24.(3)pants, IA 227.pants, DA B pielikums, Regulas 2016/341 9.pielikums/

Deklarētāja rīcībā jābūt visiem pavaddokumentiem, lai varētu piemērot konkrēto muitas procedūru. Minētos pavaddokumentus iesniedz kopā ar muitas deklarāciju.  (SMK 163.pants)

Papildu dokumenti, kas attiecas uz konkrētu preču muitošanu, norādīti TARIC datu bāzē (piemēram, atļaujas, licences, sertifikāti u.c.) pie attiecīgā preču koda un tā apraksta.

Kad persona, t.sk. pārstāvis, muitas dienestiem iesniedz muitas deklarāciju, pagaidu uzglabāšanas deklarāciju, ievešanas kopsavilkuma deklarāciju, reeksporta deklarāciju vai reeksporta paziņojumu, vai pieteikumu atļaujas vai jebkura cita lēmuma saņemšanai, attiecīgā persona kļūst atbildīga par visu turpmāk norādīto:

  • deklarācijā, paziņojumā vai pieteikumā sniegtās informācijas pareizību un pilnīgumu;
  • par visu to dokumentu īstumu, pareizību un spēkā esamību, kas pamato deklarāciju, paziņojumu vai pieteikumu;
  • attiecīgā gadījumā – par visu pienākumu izpildi saistībā ar attiecīgās muitas procedūras piemērošanu konkrētajām precēm vai ar atļauto darbību veikšanu. (SMK 15.panta 2.punkts).

Minētie pienākumi un saistības attiecas arī uz pārstāvi muitā (neatkarīgi no pārstāvības veida)! (SMK 15.panta 2.punkts)

Muitas deklarācijas aizpildīšanas nosacījumi importa un eksporta muitas procedūru piemērošanai ir noteikti Savienības Muitas kodeksā (SMK; Regula (ES) Nr 952/2013), Komisijas Deleģētajā regulā (ES) 2015/2446 (DA) un Komisijas Īstenošanas regulā (ES) 2015/2447 (IA), kā arī nacionālajos normatīvajos aktos.


Muitas deklarācijas importa procedūrām

Muitas deklarācijas aizpilda EMDAS Automatizētājā importa sistēmā (AIS) atbilstoši SMK DA B un IA B pielikuma un Ministru kabineta 2023. gada 8. augusta noteikumu Nr. 427 “Muitas deklarācijas papildu datu elementu aizpildīšanas un dabasgāzes un elektroenerģijas deklarēšanas kārtība” (turpmāk – MK noteikumi Nr. 427) prasībām.

DA un IA B pielikumu var atrast sadaļā “Savienības Muitas kodekss”, izmantojot pievienotās saites uz Eiropas Savienības Oficiālajā Vēstnesī publicētajām regulām.

Muitas procedūras piemērošanai uzrādāmie dati muitas deklarācijā dažādām importa muitas procedūrām ir atšķirīgi.

Muitas deklarācijas aizpildāmo datu elementu saraksti konkrētām importa muitas procedūrām pārskatāmas tabulas veidā ir iekļauti DA B pielikuma I sadaļā “Datu prasības” un satur informāciju par obligāti norādāmajiem datu elementiem katrai muitas procedūrai. Daļa muitas deklarācijas datu elementu ir noteikti kā obligāti visās ES dalībvalstīs, bet daļu datu elementu par obligāti norādāmiem var noteikt pati dalībvalsts nacionālā normatīvā aktā. Latvijas Republikā tie ir noteikti MK noteikumos Nr. 427.

Detalizēta informācija par muitas deklarācijas aizpildīšanu, piemērojot muitas procedūru – laišana brīvā apgrozībā ar procedūras kodu 42 un 63, kā arī fiskālā pārstāvja darbības gadījumā atrodama sadaļā “Laišana brīvā apgrozībā”.


Muitas deklarācijas eksporta procedūrai (t.sk. reeksportam)

Eksporta deklarācijas aizpilda EMDAS Automatizētajā eksporta sistēmā (AES) atbilstoši SMK DA B un IA B pielikuma un MK noteikumu Nr. 427 prasībām.

DA un IA B pielikumu var atrast sadaļā “Savienības Muitas kodekss”, izmantojot pievienotās saites uz Eiropas Savienības Oficiālajā Vēstnesī publicētajām regulām.

Muitas deklarāciju aizpildīšanas un iesniegšanas normatīvais regulējums

SMK panti

(Regula 952/2013)

 

DA panti

(Regula 2015/2446)

IA panti

(Regula 2015/2447)

5.

15.

18.-19.

158.

162.- 178.

 

134.

143.

B pielikums

216.

226.-228.

B pielikums

Muitas likums, publicēts Latvijas Vēstnesī Nr.119, 21.06.2016.

Ministru kabineta 2023. gada 8. augusta noteikumi Nr. 427 “Muitas deklarāciju papildu datu elementu aizpildīšanas un dabasgāzes un elektroenerģijas deklarēšanas kārtība”

Visu informācijas apmaiņu starp muitas dienestiem un starp uzņēmējiem un muitas dienestiem, piemēram, attiecībā uz deklarācijām, iesniegumiem vai lēmumiem, kā arī šādas informācijas glabāšanu, kā paredzēts tiesību aktos muitas jomā, veic, izmantojot elektroniskas datu apstrādes metodes. (SMK 6.panta 1.punkts)

No 2020.gada 1. jūnija informācijas lapu INF 1, INF 2, INF 5 un INF 9 noformēšana un iesniegšana muitas iestādē jāveic elektroniskā veidā.

Muitas procedūras – ievešana pārstrādei, izvešana pārstrādei piemērošanā var izmantot informācijas lapas, kurās norāda ziņas par pārstrādes (kompensācijas) produktiem.

Ja piemēro muitas procedūru – ievešana pārstrādei, izmanto:

  • INF 1 (ievešana pārstrādei) - ja pārstrādes (kompensācijas) produkti vai preces nemainītā veidā tiek pārvietoti starp divām dalībvalstīm, ar mērķi preces laist brīvā apgrozībā citā dalībvalstī, lai sniegtu ziņas par nodokļu summām, par piemērojamiem tirdzniecības politikas pasākumiem un nodrošinājuma summu;
  • INF 5 (ievešana pārstrādei, trīsstūrveida plūsma (IM/EX)) - ja pārstrādes (kompensācijas) produktus, kas iegūti no līdzvērtīgām precēm, izved, izmantojot trīsstūrveida plūsmu ar iepriekšēju izvešanu (EX/IM);
  • INF 9 (ievešana pārstrādei, trīsstūrveida plūsma (IM/EX)) - ja pārstrādes (kompensācijas) produkti tiek nodoti citam atļautam muitas atzītam režīmam vai izmantošanai trīsstūrveida plūsmā (IM/EX). To noformē par ievesto preču daudzumu, kurām piemēro procedūru.

Ja piemēro muitas procedūru – izvešana pārstrādei, izmanto:

  • INF 2 (izvešana pārstrādei, trīsstūrveida plūsma) - ja pārstrādes (kompensācijas) produkti vai aizstājējprodukti tiek ievesti, piemērojot trīsstūrveida plūsmu.
     

Visi INF norādāmie dati, kas bija iekļauti papīra formāta veidlapās, ir nemainīgi un iestrādāti elektroniskajā INF. Ar detalizētu informāciju aicinām iepazīties Lietotāju rokasgrāmatā „INF-STP īpašais tirgotāju portāls”.

Lai pieslēgtos elektroniskajai INF sistēmai, ir jāiesniedz VID Muitas pārvaldei Iesniegums par SMK Informācijas lapu (INF) sistēmas lietotāju saraksta noteikšanu. Iesniegumā norādītajiem uzņēmuma lietotājiem pēc noklusējuma tiks piešķirtas visas sistēmā paredzētās tiesības, kuras pēc nepieciešamības var mainīt uzņēmuma nozīmētais tiesību pārvaldnieks.

Sistēmā ir pieejamas šādas lietotāju tiesības:

  • Skatīt informāciju INF-STP;
  • Skatīt, rediģēt un iesniegt INF-STP.


Detalizētu informāciju par piekļuvi sistēmai un lietotāju tiesību administrēšanu lūdzam skatīt šeit.

Savukārt:

  • INF 3 (atpakaļnosūtītas preces) - izmanto, lai apliecinātu, ka ir izpildīti nosacījumi, lai saņemtu atbrīvojumu no ievedmuitas nodokļa.
  • INF 4 - izmanto, lai apliecinātu piegādātāja deklarācijas autentiskumu un pareizību.

Tā kā INF3 un INF 4 noformēšana šobrīd nav paredzēta elektroniskā veidā, tās tiek noformētas un iesniegtas muitas iestādē papīra formātā.

Papildus aicinām iepazīties ar Eiropas Komisijas Nodokļu politikas un muitas savienības ģenerāldirektorāta izstrādāto INF sistēmas komerciālā lietotāja rokasgrāmatu “Standartizēta informācijas apmaiņa”.

Eiropas Komisija ir sagatavojusi e-mācību moduli par INF sistēmu, kas pieejams latviešu valodā. Šajā kursā izskaidrots par INF lapu noformēšanu muitas procedūru – ievešana pārstrādei un izvešana pārstrādei – piemērošanā, izmantojot INF sistēmu (skatīt pielikumu).

Eiropas Komisijas e-mācību moduļi par SMK īstenošanu pieejami https://ec.europa.eu/taxation_customs/eu-training_en

No 2022.gada 1.janvāra stājas spēkā izmaiņas Eiropas Savienības tiesību aktos[1] attiecībā uz preču starptautiskās tirdzniecības statistiku.

Tādējādi no 2022. gada 1. janvāra, aizpildot muitas deklarāciju muitas procedūrai – laišana brīvā apgrozībā, uzglabāšana muitas noliktavā, eksports, izvešana pārstrādei, kā arī reeksportam, datu elementā “8/5” (Darījuma raksturs) (24. aile) informācija par darījumu veidu preču starptautiskās tirdzniecības statistikā jānorāda atbilstoši jaunajam darījumu veidu iedalījumam. Tas noteikts Īstenošanas regulas 2020/1197 I pielikuma C daļas “Klasifikācijas” 1. tabulā,  un tabulas B slejā A slejas 6. kods ir  papildināts ar šādiem nacionālajiem kodiem:

  1. “Darbības, kas paredz maksas vai bezmaksas remontu un maksas vai bezmaksas tehnisko apkopi”;
  2. “Darbības, kas seko pēc maksas vai bezmaksas remonta un maksas vai bezmaksas tehniskās apkopes”.

Muitas deklarācijas aizpildīšanā izmantojamie darījumu kodi pieejami šeit.

Aicinām pievērst uzmanību arī specifisko darījumu kodu “71” un “72” izmantošanai:

  • “71 –  Preču laišana brīvā apgrozībā dalībvalstī, tās vēlāk eksportējot uz citu dalībvalsti”;
  • “72     – Preču transportēšana no vienas dalībvalsts uz citu dalībvalsti, lai precēm piemērotu eksporta procedūru”.

Darījumu kods “71” jānorāda,  deklarējot preces muitas procedūrai – laišana brīvā apgrozībā ar procedūras kodu “42”, t.i. preču, uz kurām attiecas piegāde citā dalībvalstī ar PVN 0% likmes piemērošanu, vienlaicīga laišana brīvam apgrozījumam un patēriņam, akcīzes nodokļa atlikšana, ka arī citos gadījumos, kad preces pēc laišanas brīvā apgrozībā paredzēts nogādāt uz citu dalībvalsti, bet procedūras kods “42” netiek izmantots.

Savukārt kods “72”   norādāms gadījumos, kad eksporta muitas procedūra netiek uzsākta dalībvalstī, kurā reģistrēts eksportētājs, t.i., kad citā Eiropas Savienības dalībvalstī reģistrēts eksportētājs eksportē preces uz trešo valsti caur Latviju, noformējot Latvijā eksporta deklarāciju.
 

[1] Eiropas Parlamenta un Padomes 2019. gada 27. novembra Regula (ES) 2019/2152 par Eiropas uzņēmējdarbības statistiku, ar ko atceļ 10 tiesību aktus uzņēmējdarbības statistikas jomā;

Komisijas 2020. gada 30. jūlija Īstenošanas regula (ES) 2020/1197, ar kuru nosaka tehniskās specifikācijas un kārtību saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (ES) 2019/2152 par Eiropas uzņēmējdarbības statistiku, ar ko atceļ 10 tiesību aktus uzņēmējdarbības statistikas jomā

Lai nodrošinātu muitas deklarācijas aizpildīšanā vienveidīgu informāciju par maksājumiem, Automatizētās importa sistēmas (AIS) sadaļā “Maksājumi” ir jānorāda kāds no atbilstošajiem maksājumu veidu kodiem.

Lai precizētu muitas deklarācijā sniegto informāciju, AIS šķirkļa “Dokumenti” ailē “Papildu informācija” norāda papildu ziņu kodu. 

Lai muitas deklarācijā veiktu norādīto datu labošanu un precizēšanu vai muitas deklarāciju atzītu par nederīgu, deklarētājam Elektroniskās muitas datu apstrādes sistēmas (EMDAS) Automatizētajā eksporta sistēmā (AES), Automatizētajā importa sistēmā (AIS) vai Tranzīta kontroles sistēmā 2 (TKS2) elektroniski jāiesniedz pamatots iesniegums.

Muitas deklarācijas grozīšana pirms preču izlaišanas[1]

Piesakot pieņemtās muitas deklarācijas grozījumus, deklarētājam jāņem vērā, ka muitas deklarāciju negroza tā, lai tā attiektos uz precēm, kas nav bijušas tajā sākotnēji iekļautas.

Muitas deklarācijas grozījumi nav atļauti, ja pieteikumu iesniedz pēc tam, kad muitas dienesti ir:

  • paziņojuši deklarētājam par nodomu pārbaudīt preces;
  • konstatējuši, ka dati muitas deklarācijā nav pareizi, izņemot gadījumus, kad muitas dienesti paziņo par nepieciešamo precizējumu veikšanu;
  • izlaiduši preces.

Grozījumi nav iespējami, ja tie attiecināmi uz muitas deklarācijas lauku (datu elementu):

  • “Deklarācijas veids” (d.e. 11 01 000 000) un “Papilddeklarācijas veids” (d.e. 11 02 000 000);
  • “Procedūra” (d.e. 11 09 000 000), ja muitas procedūru koda pirmo divu ciparu maiņas rezultātā tiek mainīta piemērojamā muitas procedūra (izņemot eksporta procedūras kodus), piemēram, “40” muitas procedūras kodu mainīt uz “51”;
  • “Importētājs”(d.e. 13 04 000 000) un “Identifikācijas numurs” (d.e. 13 04 017 000), ja importa deklarācijā nav norādīta informācija par importētāja ieceltu pārstāvi saskaņā ar Savienības Muitas kodeksa 18. pantu;
  • “Pārstāvis” (d.e. 13 06 000 000) un “Identifikācijas numurs” (d.e. 13 06 017 000), ja importa deklarācijā ir norādīta informācija par importētāja ieceltu pārstāvi saskaņā ar Savienības Muitas kodeksa 18. pantu;
  • “Uzrādīšanas muitas iestāde” (d.e. 17 10 000 000).

Šajos gadījumos muitas deklarācija ir atzīstama par nederīgu un EMDAS jāiesniedz muitas deklarācijas Anulēšanas pieprasījums, norādot pamatojumu.

Muitas deklarācijas atzīšana par nederīgu pirms preču izlaišanas

Pieņemtu muitas deklarāciju atzīst par nederīgu, ja:

  • precēm nekavējoties tiks piemērota cita muitas procedūra;
  • īpašu apstākļu dēļ vairs nav pamata piemērot precēm muitas procedūru, kurai tās bija deklarētas.

Ja muitas dienesti ir paziņojuši deklarētājam par muitas kontroli, pieteikumu nepieņem, kamēr muitas kontrole nav pabeigta.

Noformējot jaunu muitas deklarāciju EMDAS Automatizētajā eksporta sistēmā (AES) un Automatizētajā importa sistēmā (AIS), jānorāda iepriekšējās muitas deklarācijas, kas atzīta par nederīgu, pieņemšanas datums un laukā “Pavaddokuments” (d.e. 12 03 000 000) jānorāda pavaddokumenta kods “0995”.

Noformējot jaunu muitas deklarāciju EMDAS TKS2, jānorāda iepriekšējās muitas deklarācijas, kas atzīta par nederīgu, pieņemšanas datums un laukā “Pavaddokuments” (d.e. 12 03 000 000) jānorāda teksts “0995 – Deklarācija anulēta”.

Muitas deklarācijas grozīšana pēc preču izlaišanas

Lai deklarētājs varētu izpildīt saistības attiecībā uz muitas procedūras piemērošanu precēm, pēc deklarētāja pieteikuma trīs gadu laikā no muitas deklarācijas pieņemšanas datuma var atļaut grozīt muitas deklarāciju pēc preču izlaišanas.[2]

Muitas deklarācijas atzīšana par nederīgu pēc preču izlaišanas

Muitas deklarāciju pēc preču izlaišanas atzīst par nederīgu tikai tiesību aktos noteiktajos gadījumos, ja ir ievērots viens no minētajiem nosacījumiem:

  • precēm nekavējoties tiks piemērota cita muitas procedūra;
  • īpašu apstākļu dēļ vairs nav pamata piemērot precēm muitas procedūru, kurai tās bija deklarētas.

Muitas deklarāciju pēc preču izlaišanas atzīst par nederīgu vairākos gadījumos.

  1. Preces, kuras bija jādeklarē citai muitas procedūrai, kļūdas dēļ ir deklarētas tādai muitas procedūrai, kurā rodas ievedmuitas nodokļa parāds. Muitas deklarāciju atzīst par nederīgu, ja:
    •  pieteikums ir iesniegts 90 dienu laikā no deklarācijas pieņemšanas dienas;  
    • preces nav izmantotas tādā veidā, kas nesader ar muitas procedūru, kurai tās būtu deklarējamas, ja nebūtu pieļauta kļūda;
    •  kļūdainās deklarēšanas laikā bija izpildīti nosacījumi, lai precēm piemērotu to muitas procedūru, kurai tās būtu deklarējamas, ja nebūtu pieļauta kļūda;
    • ir iesniegta muitas deklarācija tai procedūrai, kurai preces būtu deklarējamas, ja nebūtu pieļauta kļūda.
  2. Preces citu preču vietā kļūdas dēļ deklarētas tādai muitas procedūrai, kurā rodas ievedmuitas nodokļa parāds. Muitas deklarāciju atzīst par nederīgu pēc preču izlaišanas, ja:
    • pieteikums ir iesniegts 90 dienu laikā no deklarācijas pieņemšanas dienas;
    • kļūdaini deklarētās preces nav izmantotas citādi, nekā ir bijis atļauts attiecībā uz to sākotnējo stāvokli, un ir atjaunotas to sākotnējā stāvoklī;
    • tām precēm, kas ir kļūdaini deklarētas, un tām precēm, ko deklarētājs bija paredzējis deklarēt, ir viena un tā pati kompetentā muitas iestāde;
    • preces ir deklarējamas tai pašai muitas procedūrai kā kļūdaini deklarētās preces.
  3. Preces, kuras ir pārdotas ar distances līgumu atbilstoši definīcijai, kas noteikta Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvas 2011/83/ES (1) 2. panta 7. punktā, ir laistas brīvā apgrozībā un ir nosūtītas atpakaļ. Muitas deklarāciju atzīst par nederīgu pēc preču izlaišanas, ja:
    • pieteikums ir iesniegts 90 dienu laikā no muitas deklarācijas pieņemšanas dienas;
    • preces ir eksportētas ar nolūku tās nosūtīt atpakaļ uz sākotnējo piegādātāja adresi vai uz citu adresi, ko norādījis minētais piegādātājs.
  4. Preces ir izlaistas eksportam, reeksportam vai izvešanai pārstrādei un tās nav atstājušas Savienības muitas teritoriju.
  5. Savienības preces ir kļūdas dēļ deklarētas muitas procedūrai, kas piemērojama ārpussavienības precēm, un ja pēc tam ar T2L, T2LF vai ar muitas preču manifestu ir pierādīts to Savienības preču muitas statuss.
  6. Preces ir kļūdaini deklarētas vairāk nekā vienā muitas deklarācijā.
  7. Ar atpakaļejošu spēku ir piešķirta Savienības Muitas kodeksa 211. panta 2. punktā paredzētā atļauja.
  8. Savienības precēm bijusi piemērota procedūra uzglabāšanai muitas noliktavā saskaņā ar Savienības Muitas kodeksa 237. panta 2. punktu un ja tām vairs nav iespējams piemērot minēto procedūru saskaņā ar Savienības Muitas kodeksa 237. panta 2. punktu.
  9. Preces, uz kurām attiecināms izvedmuitas nodoklis, pieteikums par izvedmuitas nodokļa atmaksāšanu, kompensācijas vai citi eksportam paredzēti maksājumi vai citi īpaši eksportam piemērojami pasākumi, ir izlaistas eksportam, reeksportam vai izvešanai pārstrādei un tās nav atstājušas Savienības muitas teritoriju. Muitas deklarāciju atzīst par nederīgu, ja:
    • ​​​​​​​deklarētājs eksporta muitas iestādei vai izvešanas pārstrādei gadījumā – piemērošanas muitas iestādei sniedz pierādījumus par to, ka preces nav atstājušas Savienības muitas teritoriju;
    • deklarētājs eksporta muitas iestādei pierāda, ka ir atmaksātas visas kompensācijas un citi maksājumi vai finansiālas priekšrocības, kas piešķirtas saistībā ar attiecīgo preču eksportu, vai ka kompetentās iestādes ir veikušas nepieciešamos pasākumus, lai nodrošinātu to, ka minētās summas netiek izmaksātas;
    • deklarētājs izpilda visas citas saistības, kas tam ir jāievēro attiecībā uz precēm;
    • atceļ visas korekcijas, kas izdarītas tajā eksporta licencē, kura uzrādīta kā muitas deklarācijas pavaddokuments.[3]

Jaunas muitas deklarācijas noformēšana, aizstājot muitas deklarāciju, kas atzīta par nederīgu

  1. Noformējot jaunu muitas deklarāciju EMDAS Automatizētajā eksporta sistēmā (AES) un Automatizētajā importa sistēmā (AIS), jānorāda tās iepriekšējās muitas deklarācijas pieņemšanas datums, kas atzīta par nederīgu vai tiks atzīta par nederīgu, ja ir iesniegts Anulēšanas pieprasījums un norādīts pamatojums. Laukā “Pavaddokuments” (d.e. 12 03 000 000) jānorāda pavaddokumenta kods “0995” un tās anulētās vai anulējamās muitas deklarācijas reģistrācijas numurs, kuras vietā tiek formēta jaunā muitas deklarācija.

    Ja AIS iepriekšējā muitas deklarācija vēl nav anulēta, jaunajā deklarācijā, izvēloties darba datuma maiņas iemeslu, jānorāda “Cits”.
  2.  Noformējot jaunu muitas deklarāciju EMDAS Tranzīta kontroles sistēmā 2 (TKS2), lauka “Pavaddokuments” (d.e. 12 03 000 000) datu elementos jānorāda informācija par iepriekš noformēto muitas deklarāciju, kas atzīta par nederīgu:
    • ​​​​​​​​​​​​​​“Veids” – dokumenta kods “NZZZ” (Citādi);
    • “Atsauces numurs” – muitas deklarācijas, kas atzīta par nederīgu, MRN;
    • “Informācijas papildinājums” teksts – “0995 – deklarācija anulēta”.

Papildu informācija par muitas deklarāciju grozīšanu vai atzīšanu par nederīgu pēc preču izlaišanas pieejama VID tīmekļvietnes sadaļā Darbības ar muitas deklarāciju pēc preču laišanas brīvā apgrozībā jeb pēcmuitošana.


[1] Eiropas Parlamenta un Padomes 2013. gada 9. oktobra Regulas (ES) Nr. 952/2013 ar ko izveido Savienības Muitas kodeksu (turpmāk - Savienības Muitas kodekss), 173. pants.

[2] Savienības Muitas kodeksa 173. pants

[3] Komisijas 2015.gada 28.jūlija Deleģētās regulas (ES) 2015/2446, ar ko papildina Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (ES) Nr.952/2013 attiecībā uz sīki izstrādātiem noteikumiem, kuri attiecas uz dažiem Savienības Muitas kodeksa noteikumiem, 148. pants