Pirms faktiskās kravas ievešanas Savienības muitas teritorijā par ievedamajām precēm iesniedz ievešanas kopsavilkuma deklarāciju. Ievešanas kopsavilkuma deklarāciju iesniedz pirmajā ievešanas muitas iestādē (SMK 127.pants).

Ievešanas kopsavilkuma deklarāciju iesniedz pārvadātājs. Neatkarīgi no pārvadātāja pienākumiem, ievešanas kopsavilkuma deklarāciju var iesniegt kāda no šīm personām:

  • importētājs vai preču saņēmējs, vai cita persona, kuras vārdā vai kuras uzdevumā darbojas pārvadātājs;
  • jebkura persona, kas var uzrādīt attiecīgās preces vai nodrošināt to uzrādīšanu ievešanas muitas iestādei (SMK 127.pants 4.punkts).
  • elektroenerģijai;
  • precēm, ko ieved pa cauruļvadiem;
  • korespondences priekšmetiem;
  • mājsaimniecības priekšmetiem, kas ir definēti Padomes 2009.gada 16.novembra Regulas Nr.1186/2009 2.panta 1.punkta d) apakšpunktā (priekšmeti, kas paredzēti personiskai lietošanai, mājsaimniecībā izmantojama veļa, mēbeles un aprīkojums, kas paredzēti personiskai lietošanai vai mājsaimniecības vajadzībām), ar nosacījumu, ka tos nepārvadā uz pārvadājuma līguma pamata;
  • precēm, kurām pieļaujama mutiska muitas deklarācija saskaņā ar DA 135.pantu un 136.panta 1.punktu (preces sk. sadaļā “Laišana brīvā apgrozībā”), ar nosacījumu, ka tās nepārvadā uz pārvadājuma līguma pamata;
  • precēm, kas minētas DA 138. panta b)–d) apakšpunktā vai 139.panta 1.punktā, kuras uzskata par deklarētām saskaņā ar 141.pantu, ar nosacījumu, ka tās nepārvadā uz pārvadājuma līguma pamata;
  • precēm, kas ir ceļotāju personīgajā bagāžā;
  • precēm, ko pārvadā, izmantojot veidlapu 302, kā paredzēts 1951.gada 19.jūnijā Londonā parakstītajā Ziemeļatlantijas līguma organizācijas dalībvalstu nolīgumā par to bruņoto spēku statusu;
  • ieročiem un militārajam aprīkojumam, ko Savienības muitas teritorijā ieved tādas iestādes, kuras atbild par dalībvalsts militāro aizsardzību, un ko ieved militārajā transportā vai transportā, ko izmanto tikai militāro iestāžu vajadzībām;
  • turpmāk minētajām precēm, kas ievestas Savienības muitas teritorijā tieši no tādām atkrastes iekārtām, kuras darbina persona, kura veic uzņēmējdarbību Savienības muitas teritorijā:
    • precēm, kas celtniecības, labošanas, apkopes vai pārveidošanas nolūkā bijušas iebūvētas šajās atkrastes iekārtās;
    • precēm, ko izmantoja atkrastes iekārtu aprīkošanai;
    • pārtikas preču krājumiem, ko lietoja vai patērēja uz atkrastes iekārtām;
    • nebīstamiem atkritumiem no minētajām atkrastes iekārtām;
  • precēm, kurām ir tiesības uz atbrīvojumu saskaņā ar 1961.gada 18.aprīļa Vīnes Konvenciju par diplomātiskajām attiecībām, 1963.gada 24.aprīļa Vīnes Konvenciju par konsulārajām attiecībām vai citām konsulārām konvencijām, vai saskaņā ar 1969.gada 16.decembra Ņujorkas Konvenciju par īpašām misijām;
  • šādām precēm uz kuģiem un gaisa kuģiem:
    • precēm, kas piegādātas, lai tās kā daļas vai piederumus iebūvētu šajos kuģos vai gaisa kuģos;
    • precēm šo kuģu vai gaisa kuģu dzinēju, tehnikas un cita aprīkojuma darbināšanai;
    • pārtikai un citiem priekšmetiem, ko paredzēts patērēt vai pārdot uz kuģa vai gaisa kuģa;
  • precēm, kas Savienības muitas teritorijā ievestas no Seūtas un Meliļas, Gibraltāras, Helgolandes, Sanmarīno Republikas, Vatikāna Pilsētvalsts un Liviņo un Campione d’Italia pašvaldībām vai no tiem Itālijas teritoriālajiem Lugāno ezera ūdeņiem, kas atrodas starp krastu un apgabala no Pontetrēzas līdz Porto Čerezio politisko robežu;
  • jūras zvejas produktiem un citiem produktiem, ko Savienības zvejas kuģi nozvejojuši ārpus Savienības muitas teritorijas;
  • tādiem kuģiem un uz tiem pārvadātām precēm, kas ienāk dalībvalsts teritoriālajos ūdeņos un kuru vienīgais mērķis ir paņemt uz kuģa krājumus, nepieslēdzoties ostas iekārtām;
  • precēm, kurām noformētas ATA un CPD karnetes un kuras nepārvadā uz pārvadājuma līguma pamata;
  • precēm, kuras ieved no īpaša nodokļa režīma teritorijām (Ālandu salas, Kanāriju salas, Atosa kalns, Francijas aizjūras departamenti, Normandijas salas).

Atbilstoši starptautiskiem nolīgumiem atbrīvojums no ievešanas kopsavilkuma deklarācijas attiecas arī uz preču ievešanu no Šveices, Norvēģijas un Lihtenšteinas.
Pārejas periodā līdz Importa kontroles sistēmas jaunināšanai (pielāgošanai jaunām prasībām) atbrīvojumu no ievešanas kopsavilkuma deklarācijas piešķir:

  • precēm tādā sūtījumā, kura patiesā vērtība nepārsniedz EUR 22, ja muitas dienesti ar uzņēmēja piekrišanu veic riska analīzi, izmantojot informāciju, kas ir ietverta uzņēmēja izmantotajā sistēmā vai saņemta no tā;
  • precēm pasta sūtījumos (SMK 127.panta 2.punkta b) apakšpunkts DA  104., 134.pants).

Jūras kravu pārvadājumiem:

  • kravai konteineros – vismaz 24 stundas pirms preču iekraušanas kuģī;
  • beramām (lejamām) kravām vai ģenerālkravām  – vismaz 4 stundas pirms kuģa ierašanās pirmajā ostā Savienības muitas teritorijā;
  • pārējos gadījumos atkarībā no kravas maršruta – vismaz 2 stundas pirms kuģa ierašanās pirmajā ostā Savienības muitas teritorijā;

Gaisa pārvadājumiem:

  • tuvajiem reisiem (lidojuma ilgums mazāk kā 4 stundas)  – vismaz līdz faktiskajam lidmašīnas izlidošanas laikam;
  • tālajiem reisiem (lidojuma ilgums ir 4 stundas vai vairāk) – vismaz 4 stundas pirms lidmašīnas ierašanās pirmajā lidostā Savienības muitas teritorijā.

Dzelzceļa kravu pārvadājumiem:

  • ja vilciena kustība no pēdējās vilciena sastāva formēšanas stacijas, kas atrodas trešā valstī, līdz pirmajai ievešanas muitas iestādei ilgst mazāk kā 2 stundas – vismaz 1 stundu pirms preču ierašanās tajā vietā, kura ir šīs muitas iestādes kompetencē;
  • visos citos gadījumos – vismaz 2 stundas pirms preču ierašanās tajā vietā, kura ir šīs pirmās ievešanas muitas iestādes kompetencē;

Autotransporta pārvadājumiem:

– vismaz 1 stundu pirms preču ierašanās tajā vietā, kura ir šīs pirmās ievešanas muitas iestādes kompetencē;

Kombinētiem pārvadājumiem

–  ja preces tiek ievestas Savienības muitas teritorijā ar tādu transportlīdzekli, kurš pats atrodas uz aktīvā transportlīdzekļa, termiņš ievešanas kopsavilkuma deklarācijas iesniegšanai ir tāds pats, kādu piemēro aktīvajiem transportlīdzekļiem (DA 105.-110.pants).

DA 105.-109.pantā minētos termiņus nepiemēro nepārvaramas varas (force majeure) gadījumos (DA  111.pants).

Ievešanas kopsavilkuma deklarāciju sagatavo un iesniedz elektroniski

Importa kontroles sistēmā (IKS), izmantojot:


Tranzīta kontroles sistēmā (TKS), ja krava Savienības muitas teritorijā tiek ievesta, iesniedzot tranzīta deklarāciju vai TIR karneti.
 

Atbilstoši Savienības Muitas kodeksā (Regula Nr. 952/2013) un saistītajos tiesību aktos noteiktajam par Eiropas Savienības iekšējās drošības stratēģijas īstenošanu un muitas risku pārvaldību, sekmējot cīņu pret terorismu un pārrobežu organizēto noziedzību, 2021.gada 15.martā visās Eiropas Savienības dalībvalstīs tika ieviesta jauna drošības un drošuma sistēma – Importa kontroles sistēma 2 (turpmāk - IKS2). Pakāpeniski, laika posmā līdz 2024.gada 3.jūnijam, IKS2 tiks ieviesta visiem pārvadājumu veidiem.

Ar IKS2 ieviešanu būtiski mainās ievešanas kopsavilkuma deklarācijas formāts, datu elementi, iesniegšanas kārtība un apstrāde.

Būtiskākās izmaiņas ir šādas:

  • mainīts ievešanas kopsavilkuma deklarācijas formāts un datu elementi, kas jāuzrāda ievešanas kopsavilkuma deklarācijā;
  • IKS2 ievešanas kopsavilkuma deklarāciju iesniedz, izmantojot šim nolūkam paredzēto Eiropas Komisijas Kopīgo komersanta saskarni, kas integrēta ar ES nacionālajām informācijas sistēmām, Latvijā – Elektronisko muitas datu apstrādes sistēmu (EMDAS).

Atbilstoši pārvadājuma veidam IKS2 ieviešana plānota pakāpeniski, trīs posmos.


1.posms

Ievešanas kopsavilkuma deklarācija pasta un eksprespasta sūtījumiem, kas ievesti ar aviotransportu, ir jāiesniedz jaunajā IKS2.

Ieviešanas datums – 15.03.2021.

Deklarāciju iesniegšana notiek, izmantojot programmisko saskarni (API), t.i., datus Eiropas Komisijas sistēmā iesūtot no komersantu sistēmām. Eiropas Komisijas sistēma neparedz manuālu datu ievadi.


2.posms

Ievešanas kopsavilkuma deklarācija visiem gaisa pārvadājumiem.

Ievešanas kopsavilkuma deklarācijas ir jāsniedz Importa kontroles sistēmā 2 (IKS2), Eiropas Komisijas Kopīgajā komersantu saskarnē (ICS2 STI), izmantojot programmisko saskarni (API). Eiropas Komisijas sistēma neparedz manuālu datu ievadi.

Ieviešanas datums – 01.03.2023.


3.posms

Ievešanas kopsavilkuma deklarācija jūras, autopārvadājumiem un dzelzceļa pārvadājumiem (ieskaitot pasta sūtījumus, ko pārvieto, izmantojot šos transporta veidus).

Ievešanas kopsavilkuma deklarācijas ir jāsniedz Importa kontroles sistēmā 2 (IKS2), Eiropas Komisijas Kopīgajā komersantu saskarnē (ICS2 STI), izmantojot programmisko saskarni (API).

Mazo uzņēmumu pārstāvjiem ir paredzēta iespēja ievadīt deklarāciju manuāli, t.i., izmantojot grafisko lietotāja saskarni (Graphical User Interface - GUI).

Ieviešanas datums – 03.06.2024.


! Vēršam uzmanību:

  • IKS2 ievešanas kopsavilkuma deklarācijas iesniegšana ir paredzēta, tikai izmantojot Eiropas Komisijas sistēmu, – Eiropas Komisijas Kopīgajā komersanta saskarnē (ICS2 STI);
  • kravas ierašanās paziņojumi ir iesniedzami pēc komersanta izvēles – Eiropas Komisijas ICS2 STI vai nacionālajā muitas sistēmā (Latvijā – EMDAS);
  • kravas uzrādīšanas paziņojumi jāiesniedz nacionālajā muitas sistēmā – EMDAS.

Eiropas Komisijas izstrādātā IKS2 tehniskā specifikācija, kā arī cita informācija, kas attiecas uz šo programmu, ir pieejama šeit.

Importa kontroles sistēmas 2 nacionālās komponentes tehniska specifikācija ir pieejama šeit.

Informācija par Ievešanas kopsavilkuma deklarācijas iesniegšanas nosacījumiem no 2021.gada 15.marta - IKS2 1.laidienam:

Pārvadātājs

Visi aviopasta sūtījumi (izņemot korespondenci)

Uzrādīšanas paziņojums

Iesniegšanas veids

VAS “Latvijas Pasts”

ICS2 STI

IKS2 nacionālā komponente

Programmiskā saskarne (API)

Ekspresspasts

ICS2 STI

IKS2 nacionālā komponente

Programmiskā saskarne (API)

Līdz IKS2 nākamo laidienu ieviešanai ievešanas kopsavilkuma deklarācija jūras, autopārvadājumiem un dzelzceļa pārvadājumiem (ieskaitot pasta sūtījumus, ko pārvieto, izmantojot šos transporta veidus) iesniedzama tāpat kā līdz šim – Importa kontroles sistēmā (IKS) atbilstoši pārvadājuma veidam.

IKS2 otrais laidiens – no 2023.gada 1.marta

No 2023.gada 1.marta par visām kravām, kas ES ievestas ar gaisa pārvadājumu, ievešanas kopsavilkuma deklarācijas ir jāsniedz Importa kontroles sistēmā 2 (IKS2), Eiropas Komisijas Kopīgajā komersantu saskarnē (ICS2 STI), izmantojot programmisko saskarni (API).

Kravas Ierašanās paziņojums var būt iesniegts pēc komersanta izvēles - Eiropas Komisijas Kopīgajā komersanta saskarnē vai IKS2 nacionālajā EMDAS komponentē.

Kravas Uzrādīšanas paziņojums ir sniedzams tikai IKS2 nacionālajā EMDAS komponentē.

Ievešanas kopsavilkuma deklarācijas iesniegšanas nosacījumi IKS2 otrajam laidienam

Pārvadātājs

Visi aviopasta sūtījumi (izņemot korespondenci)

Gaisa kravas

Ierašanās paziņojums

Uzrādīšanas paziņojums

Iesniegšanas veids

VAS “Latvijas Pasts”

ICS2 STI

-

*

IKS2 nacionālā EMDAS komponente

Programmiskā saskarne (API)

Ekspresspasts

ICS2 STI

-

ICS2 STI vai IKS2 nacionālā EMDAS komponente

IKS2 nacionālā EMDAS komponente

Programmiskā saskarne (API)

Lidsabiedrība (lidsabiedrības kravas aģents)

-

ICS2 STI

ICS2 STI vai IKS2 nacionālā EMDAS komponente

IKS2 nacionālā EMDAS komponente

Programmiskā saskarne (API)

*Ierašanās paziņojumu pasta sūtījumiem, ko pārvadā ar gaisa transportu, sniedz lidsabiedrība vai lidsabiedrības kravas aģents.

Saskaņā ar Savienības Muitas kodeksa 127.panta 4.punkta otro daļu neatkarīgi no pārvadātāja pienākumiem ievešanas kopsavilkuma deklarāciju var iesniegt kāda no šīm personām:

a) importētājs vai preču saņēmējs, vai cita persona, kuras vārdā vai kuras uzdevumā darbojas pārvadātājs;

b) jebkura persona, kas var uzrādīt attiecīgās preces vai nodrošināt to uzrādīšanu ievešanas muitas iestādei.

Pārejas periods no 2023.gada 1.marta līdz 2023.gada 1.oktobrim

Ievešanas kopsavilkuma deklarāciju iesniegšanas uzsākšanai otrā laidiena ietvaros ir noteikts pārejas periods, paredzot, ka deklarācijas var netikt iesniegtas jaunajā sistēmā, ja lidsabiedrība vai lidsabiedrības kravas aģents nevar nodrošināt Ievešanas kopsavilkuma deklarāciju iesniegšanu IKS2. Šajā gadījumā pēc saskaņošanas ar VID Muitas pārvaldi ievešanas kopsavilkuma deklarācijas ir iesniedzamas līdzšinējā Importa kontroles sistēmā (IKS), bet ne ilgāk kā līdz 2023.gada 1.oktobrim.

Pārejas periods ir noteikts:

  • lidsabiedrībām – no 2023.gada 1.marta līdz 30.jūnijam;
  • lidsabiedrību kravas aģentiem (house level filer, avio kravu house consignment iesniedzējiem) – no 2023.gada 1.jūlija līdz 1.oktobrim;
  • pasta operatoriem – no 2023.gada 1.jūlija līdz 1.oktrobrim;
  • ekspresspasta operatoriem – no 2023.gada 1.marta līdz 1.oktobrim.

Līdz IKS2 trešā laidiena ieviešanai, kas plānota 2024.gada 3.jūnijā, nekas nemainās ievešanas kopsavilkuma deklarācijas iesniegšanā par kravām, kas tiek ievestas ar jūras, autoceļu un dzelzceļa satiksmes pārvadājumiem, tajā skaitā, ja, izmantojot šos pārvadājumu veidus, tiek ievesti pasta sūtījumi.

IKS2 trešais laidiens – 2024.gada 3.jūnijs

No 2024.gada 3.jūnija par visām kravām, kas tiek ievestas ES, ievešanas kopsavilkuma deklarācijas ir jāsniedz Importa kontroles sistēmas 2 (IKS2) Eiropas Komisijas Kopīgajā komersantu saskarnē (ICS2 STI), izmantojot programmisko saskarni (API). Mazo uzņēmumu pārstāvjiem tiks nodrošināta iespēja manuāli iesniegt ievešanas kopsavilkuma deklarācijas Eiropas Komisijas Kopīgajā komersantu saskarnē (ICS2 STI).

Ievešanas kopsavilkuma deklarācijas iesniegšanas nosacījumi IKS2 trešajam laidienam

Pārvadātājs

Visi pasta sūtījumi (izņemot korespondenci)

Gaisa kravas

Jūras pārvadājumi

Dzelzceļa pārvadājumi

Autotransports

Ierašanās paziņojums

Uzrādīšanas paziņojums

Iesniegšanas veids

VAS “Latvijas Pasts”

ICS2 STI

-

-

-

-

**

IKS2 nacionālā EMDAS komponente

Programmiskā saskarne (API)

Ekspresspasts

ICS2 STI

-

-

-

-

ICS2 STI vai IKS2 nacionālā EMDAS komponente

IKS2 nacionālā EMDAS komponente

Programmiskā saskarne (API)

Lidsabiedrība (lidsabiedrības kravas aģents)

-

ICS2 STI

-

-

-

ICS2 STI vai IKS2 nacionālā EMDAS komponente

IKS2 nacionālā EMDAS komponente

Programmiskā saskarne (API)

Jūras pārvadātājs (kravas aģents)

-

-

ICS2 STI

-

-

ICS2 STI vai IKS2 nacionālā EMDAS komponente

IKS2 nacionālā EMDAS komponente

Programmiskā saskarne (API)

Dzelzceļa operators

-

-

-

ICS2 STI

-

-

IKS2 nacionālā EMDAS komponente

Programmiskā saskarne (API)

Autotransporta kompānija

-

-

-

-

ICS2 STI

-

IKS2 nacionālā EMDAS komponente

Programmiskā saskarne (API) vai grafiskā lietotāja saskarne (GUI)

** Ierašanās paziņojumu pasta sūtījumiem, ko pārvadā ar gaisa transportu, sniedz lidsabiedrība (lidsabiedrības kravas aģents). Ierašanās paziņojumu pasta sūtījumiem, ko pārvadā ar jūras transportu, sniedz jūras pārvadātājs (kravas aģents).

Saskaņā ar Savienības Muitas kodeksa 127.panta 4.punkta otro daļu neatkarīgi no pārvadātāja pienākumiem ievešanas kopsavilkuma deklarāciju var iesniegt kāda no šīm personām:

a) importētājs vai preču saņēmējs, vai cita persona, kuras vārdā vai kuras uzdevumā darbojas pārvadātājs;

b) jebkura persona, kas var uzrādīt attiecīgās preces vai nodrošināt to uzrādīšanu ievešanas muitas iestādei.

Pārejas periods no 2024.gada 3.jūnija līdz 2025.gada 1.septembrim

Ievešanas kopsavilkuma deklarāciju iesniegšanas uzsākšanai trešā laidiena ietvaros ir noteikts pārejas periods, paredzot, ka deklarācijas var netikt iesniegtas jaunajā sistēmā, ja komersants nevar nodrošināt Ievešanas kopsavilkuma deklarāciju iesniegšanu IKS2. Šajā gadījumā pēc saskaņošanas ar VID Muitas pārvaldi ievešanas kopsavilkuma deklarācijas ir iesniedzamas līdzšinējā Importa kontroles sistēmā (IKS ENS), bet ne ilgāk kā līdz 2025.gada 1.septembrim.

Pārejas periods ir noteikts:

  • jūras pārvadātājiem (kuģu līnijām) – no 2024.gada 3.jūnija līdz 4.decembrim;
  • kuģu līniju aģentiem un kravas aģentiem (house level filer) – no 2024.gada 4.decembra līdz 2025.gada 1.aprīlim;
  • dzelzceļa operatoriem – no 2025.gada 1.aprīļa līdz 2025.gada 1.septembrim;
  • autotransporta kompānijām – no 2025.gada 1.aprīļa līdz 2025.gada 1.septembrim.

Kontaktinformācija: eCustoms@vid.gov.lv