Jautājumu kategorija
Gada pārskati

Atbilde:

Biedrības, nodibinājumi un arodbiedrības sagatavo un iesniedz gada pārskatu saskaņā ar Ministru kabineta 14.07.2022. noteikumiem Nr.439 “Noteikumi par biedrību, nodibinājumu un arodbiedrību gada pārskatiem un grāmatvedības kārtošanu vienkāršā ieraksta sistēmā”.

Atbilde:

Individuālajiem komersantiem gada pārskats ir jāsagatavo un jāiesniedz atbilstoši Ministru kabineta 2022.gada 1.marta noteikumos Nr.145 „Kārtība, kādā uzņēmumi, kuri kārto grāmatvedību divkāršā ieraksta sistēmā un ir iedzīvotāju ienākuma nodokļa maksātāji par ienākumiem no saimnieciskās darbības, sagatavo un iesniedz finanšu pārskatu” noteiktajām prasībām.

Atbilde:

Reliģiskās organizācijas gada pārskatu sagatavo un iesniedz saskaņā ar Ministru kabineta 21.06.2022. noteikumiem Nr.380 “Noteikumi par reliģisko organizāciju un to iestāžu gada pārskatiem un grāmatvedības kārtošanu vienkāršā ieraksta sistēmā”.

Atbilde:

Gadījumā, kad veicot inventarizāciju uzņēmums konstatē, ka tā dati par prasījumu un saistību summām uz bilances datumu, kuras attiecas uz Valsts ieņēmumu dienesta (turpmāk – VID) administrētajiem nodokļiem, nodevām un citiem uz valsts budžetu attiecināmiem maksājumiem, atšķiras no VID elektroniskās deklarēšanas sistēmā (turpmāk – EDS) pieejamiem datiem ir jāvēršas VID, konkrēti norādot  prasījumu  vai saistību summu, kura pēc uzņēmuma grāmatvedības datiem nesakrīt ar EDS redzamajiem datiem.

(Ministru kabineta 2021. gada 21. decembra noteikumu Nr. 877 “Grāmatvedības kārtošanas noteikumi” 74. punkts)

Atbilde:

Gada pārskata vai konsolidētā gada pārskata revīzijā (pārbaudē) noskaidro, vai gada pārskatā ietvertie finanšu pārskati sniedz patiesu un skaidru priekšstatu par sabiedrības finansiālo stāvokli, peļņu vai zaudējumiem un naudas plūsmu saskaņā ar attiecīgajiem finanšu pārskatu sagatavošanas principiem (standartiem) un vai to sagatavošanā ievērotas gada pārskata sagatavošanu un grāmatvedību reglamentējošo normatīvo aktu prasības.
Tādējādi finanšu pārskata revīzija un neatkarīga revidenta ziņojums nodrošina finanšu pārskatu lietotājus ar ticamāku informāciju.

(Gada pārskatu un konsolidēto  gada pārskatu likuma 91. panta trešā daļa, Revīzijas pakalpojumu likuma 1.panta pirmās daļas 1.punkts)

Atbilde:
 

Politiskās organizācijas (partijas) un to apvienības sagatavo un iesniedz gada pārskatus saskaņā ar Ministru kabineta 24.08.2021. noteikumiem Nr.569 „Noteikumi par politisko organizāciju (partiju) un to apvienību gada pārskatiem”.

Kādā veidā sabiedrība var iekļaut daļu no komunālajiem pakalpojumiem izdevumos, un kādā veidā jānoformē attiecīgus dokumentus, ja sabiedrība reģistrēta un veic saimniecisko darbību privātpersonas deklarētajā dzīvesvietā? Saņemtajos rēķinos par komunālajiem pakalpojumiem ir norādīti privātpersonas rekvizīti.

Atbilde:

Sabiedrība grāmatvedības reģistros drīkst izdarīt tikai tādus ierakstus, kuri attiecināmi uz tās saimniecisko darbību un pamatoti ar attaisnojuma dokumentiem, kas noformēti atbilstoši grāmatvedību reglamentējošo normatīvo aktu prasībām.

Tā kā attaisnojuma dokumentos kā pakalpojuma saņēmējs norādīta privātpersona, tad, lai sabiedrība saņemtos pakalpojumus varētu attiecināt uz tās saimniecisko darbību, tai jābūt norādītai attiecīgajos attaisnojuma dokumentos kā vienai no darījumā tieši iesaistītajām personām.

(Grāmatvedības likuma 11. pants).

Atbilde:

Gada pārskata atvasinājumu elektroniskā formā (elektronisku norakstu) iesniedz, izmantojot elektroniskā noraksta formas Elektroniskajā deklarēšanas sistēmā.
Elektroniskā noraksta formas noteiktas Ministru kabineta 2016.gada 21.jūnija noteikumos Nr.399 “Noteikumi par sabiedrību sagatavoto finanšu pārskatu vai konsolidēto finanšu pārskatu elektroniskā noraksta formu”.
•    Bilances elektroniskā noraksta forma atbilst Gada pārskatu un konsolidēto gada pārskatu likuma 1. pielikuma shēmas "Bilances shēma" bilances posteņiem.
•    Peļņas vai zaudējumu aprēķina elektroniskā noraksta forma atbilst Gada pārskatu un konsolidēto gada pārskatu likuma 2. pielikuma shēmas "Peļņas vai zaudējumu aprēķina shēma vertikālā formā (klasificēta pēc izdevumu veidiem)" posteņiem vai 3. pielikuma shēmas "Peļņas vai zaudējumu aprēķina shēma vertikālā formā (klasificēta pēc izdevumu funkcijas)" posteņiem.
•    Naudas plūsmas pārskata elektroniskā noraksta forma atbilst Gada pārskatu un konsolidēto gada pārskatu likuma 4. pielikuma shēmas "Ar tiešo metodi sagatavota naudas plūsmas pārskata shēma" posteņiem vai 5. pielikuma shēmas "Ar netiešo metodi sagatavota naudas plūsmas pārskata shēma" posteņiem.
•    Pašu kapitāla izmaiņu pārskata elektroniskā noraksta forma atbilst Gada pārskatu un konsolidēto gada pārskatu likuma 6. pielikuma shēmas "Pašu kapitāla izmaiņu pārskata shēma" posteņiem.
•    Finanšu pārskata pielikuma elektroniskā noraksta forma ir noteikta Ministru kabineta 2016.gada 21.jūnija noteikumu Nr.399 “Noteikumi par sabiedrību sagatavoto finanšu pārskatu vai konsolidēto finanšu pārskatu elektroniskā noraksta formu” pielikumā.
(Gada pārskatu un konsolidēto gada pārskatu likuma 97.pants, 1.-6.pielikumi,  Ministru kabineta 2016.gada 21.jūnija noteikumu Nr.399 “Noteikumi par sabiedrību sagatavoto finanšu pārskatu vai konsolidēto finanšu pārskatu elektroniskā noraksta formu” 1.punkts)

Atbilde:

Izmaksas, kas saistītas ar ēku uzturēšanu un apsaimniekošanu, uzskatāmas par attiecīgā perioda izmaksām, kas vadītāja noteiktajā kārtībā iekļaujamas peļņas vai zaudējumu aprēķinā pārskata periodā, kurā šīs izmaksas radušās.

(Gada pārskatu un konsolidēto gada pārskatu likuma 14.panta pirmās daļas 10.punkts, Ministru kabineta 2015.gada 22.decembra noteikumu Nr.775 „Gada pārskatu un konsolidēto gada pārskatu likuma piemērošanas noteikumi” 73.punkts).

Atbilde:

Gada pārskatā katram bilances, peļņas vai zaudējumu aprēķina, naudas plūsmas pārskata un pašu kapitāla izmaiņu pārskata postenim parāda attiecīgos iepriekšējā pārskata gada skaitļus. Ja pārskata gadā atklātas būtiskas iepriekšējo gadu kļūdas vai mainīta grāmatvedības politika, attiecīgo iepriekšējā pārskata gada skaitli koriģē.

Par katru gadījumu, kad skaitļi nav bijuši savstarpēji salīdzināmi vai veiktas iepriekšējo pārskata gadu skaitļu korekcijas, sniedz skaidrojumu finanšu pārskata pielikumā.

(Gada pārskatu un konsolidēto gada pārskatu likuma 12.panta otrā un trešā daļa)

Atbilde:

Uzņēmumu reģistrs pēc gada pārskatu iesniegšanas publicē laikrakstā „Latvijas Vēstnesis” paziņojumu, ka gada pārskata informācija pieejama Uzņēmumu reģistrā. Uzņēmumu reģistrs nodrošina saņemto dokumentu publisku pieejamību.

(Gada pārskatu un konsolidēto gada pārskatu likuma 98.panta pirmā un otrā daļa)

Atbilde:

Sabiedrības dibināšanas izdevumus un pētniecības izmaksas nedrīkst iekļaut bilancē (kapitalizēt). Tos noraksta izdevumos tajā pārskata gadā, kurā tie radušies.

(Gada pārskatu un konsolidēto gada pārskatu likuma 29.panta pirmā daļa)

Atbilde:
 

Sabiedrības likvidācijas procesā jebkāda veida naudas vai mantas piešķiršana sabiedrības akcionāriem uzskatāma par tās mantas sadali. Sabiedrības mantas sadale veicama atbilstoši Komerclikuma prasībām.

Līdz ar to, sabiedrības likvidācijas procesā akcionāru sapulcē nevar pieņemt lēmumu par dividenžu izmaksu.

(Komerclikuma 328.panta pirmā daļa un 330.panta pirmā daļa).