Kā informē Francijas muitas dienests, turpinot attīstīt un modernizēt viedo robežu (Smart Border) starp Eiropas Savienību un Apvienoto Karalisti, no 2025. gada 1. aprīļa tiks ieviests jauns pakalpojums – Obligātā loģistikas aploksne (Enveloppe Logistique Obligatoire – ELO).
Tas izstrādāts, lai atbilstoši Savienības Muitas kodeksa prasībām papildinātu informācijas sistēmu SI Brexit. Ar ELO tiks aizstāta pašlaik izmantojamā Loģistikas aploksne (Logistics envelope).
ELO būs pieejama no šī gada 1. aprīļa, bet no 2025. gada 1. septembra ELO būs jāizmanto obligāti.
Visi uzņēmēji, kuri veic kravu pārvadājumus, šķērsojot Francijas – Apvienotās Karalistes robežu (abos virzienos), aicināti gatavoties gaidāmajām izmaiņām. ELO būs jāizmanto gan preces eksportējot un importējot, gan pārvietojot tranzītā caur Franciju starp Eiropas Savienības muitas teritoriju un Apvienoto Karalisti. ELO izmantošana attieksies arī uz kravas transportlīdzekļiem bez kravas.
Uzņēmējiem, saskaņojot ar kravas loģistikas ķēdes partneriem (deklarētājiem, pārvadātājiem), jāvienojas par ELO pārvaldnieku, kurš būs atbildīgs par visu nepieciešamo datu apkopošanu no piegādes ķēdes dalībniekiem un ELO izveidi. ELO pārvaldniekam būs iespēja sistēmā sekot līdzi preču virzībai katrā robežas šķērsošanas posmā.
“Obligātā loģistikas aploksne” tiek ieviesta, lai nodrošinātu precīzas un pilnīgas informācijas par kopsavilkuma un muitas deklarācijām sniegšanu uz viedās robežas, mazinātu kļūdu iespējamību informācijas par muitas formalitātēm un transportlīdzekļiem sasaistes procesā, saskaņotu Apvienotās Karalistes un Francijas izmantotās sasaistes metodes, pastiprinātu datu drošību. Papildus ELO ļaus uzlabot transportlīdzekļu plūsmu un vienkāršot robežšķērsošanu.
Galvenās izmaiņas līdz ar “Obligātās loģistikas aploksnes” (ELO) ieviešanu
- Transportlīdzekļa vadītājam būs jāuzrāda viena “Obligātā loģistikas aploksne”. Šobrīd transportlīdzekļa vadītājam, šķērsojot robežu, muitas deklarāciju svītrkodi ir jāuzrāda katrs atsevišķi. Ar ELO deklarāciju uzrādīšana tiks vienkāršota, tās iepriekš sagrupējot zem viena svītrkoda, ko transportlīdzekļa vadītājs uzrādīs pirms Eirotuneļa šķērsošanas. Process tiks vienkāršots, īpaši attiecībā uz eksportu, ar ELO nodrošinot vienotu svītrkodu visām eksporta deklarācijām. Eirotuneļa šķērsošanai arī kravas automobiļu vadītājiem bez kravas būs jāuzrāda iepriekš izveidots ELO.
- Tiks vienkāršots sasaistes process. Pašlaik transportlīdzekļa vadītājs uz robežas sniedz informāciju par to, vai transportlīdzeklī ir krava, vai preces tiek pārvietotas, piemēram, ar TIR vai ATA karneti, vai kravā ir preces, uz kurām attiecas veterinārie vai fitosanitārie noteikumi u.tml. Šī informācija tālāk tiek novirzīta SI Brexit, kas automatizēti izanalizē datus, ļaujot transportlīdzeklim šķērsot robežu ar vai bez papildu kontroles. Ieviešot ELO, uzņēmumiem būs pienākums šo informāciju sniegt “Obligātās loģistikas aploksnes” izveides laikā, pirms transportlīdzekļu ierašanās uz robežas.
- “Obligātās loģistikas aploksnes” pārvaldniekam būs nodrošināta uzlabota preču izsekojamības pārredzamība. Uzņēmējiem būs jāizveido konts vietnē douane.gouv.fr, lai varētu sagatavot ELO un piekļūt šīm aploksnēm. Uzņēmējiem, pārvadātājiem un deklarētājiem būs jāizraugās viens ELO pārvaldnieks, kurš būs atbildīgs par ELO sagatavošanu. Par visām atsaucēm uz muitas dokumentiem, tajā skaitā ievešanas kopsavilkuma deklarācijām (ENS) (ELO izmantošana transportlīdzekļiem ar kravu, uz kuru attiecas ENS, būs iespējama tikai tiem uzņēmējiem, kuri izmanto Importa kontroles sistēmu 2 (ICS2)), būs jāziņo ELO pārvaldniekam pirms ELO izveides un uzrādīšanas uz viedās robežas. Līdz ar to svarīga ir efektīva komunikācija ar piegādes ķēdes partneriem par visu robežšķērsošanas informāciju. Izsekojamības funkcija ELO pārvaldniekam ļaus pārredzēt robežas šķērsošanas posmus reāllaikā (sasaiste, iebraukšana, izbraukšana). Jaunais tīmekļa pakalpojums arī nodrošinās iespēju ELO pārvaldniekam pārskatīt iepriekš sagatavotās ELO, arī pēc transportlīdzekļa robežas šķērsošanas.
Ar informāciju par “Obligātās loģistikas aploksnes” ieviešanu aicinām iepazīties Francijas muitas dienesta tīmekļvietnē: Implementation of ELO (the Obligatory Logistics Envelope): calendar, scope, and operator guides | Portail de la Direction Générale des Douanes et Droits Indirects