Turpinot Eiropas Savienības (ES) prasību un atbilstošo Pasaules Muitas organizācijas standartu realizēšanu, 2023.gada 27.novembrī Latvijā darbu uzsāks jauna Tranzīta kontroles sistēma. Tā aizstās šobrīd izmantoto Tranzīta kontroles sistēmu.
Jaunas tranzīta deklarāciju noformēšanas sistēmas izstrādā visas ES dalībvalstis, lai nodrošinātu starptautisko datu apmaiņu un mazinātu atšķirības starp nacionālajiem risinājumiem.
Tranzīta deklarācijas sagatavošana jaunajā Tranzīta kontroles sistēmā, tāpat kā eksporta un importa deklarācijas, salīdzinot ar iepriekšējo, būtiski mainīsies. Atbilstoši Savienības Muitas kodeksa prasībām ir mainīta tranzīta deklarācijas struktūra un formāts. Tranzīta deklarācijas dati būs aizpildāmi secīgi, ejot pa šķirkļiem. Būs iespējams norādīt daudz lielāku informācijas apjomu attiecībā uz deklarētajām precēm, transporta līdzekļiem un iesaistītajām personām. Preces koda norādīšana jaunajā Tranzīta kontroles sistēmā ir obligāta.
Deklarācijas, kas izlaistas tranzītā pirms pārejas uz jauno Tranzīta kontroles sistēmu, tiks apstrādātas un noslēgtas līdzšinējā sistēmā. Informācija par galvojumiem tiks pārņemta uz jauno Tranzīta kontroles sistēmu.
Jaunajā Tranzīta kontroles sistēmā ieviesta muitas iestādes loma – Starpgadījumu reģistrēšanas muitas iestāde. Tajā muitas amatpersonas varēs reģistrēt pārvadājumu laikā notikušus starpgadījumus.
Jaunā sistēma tiks sasaistīta ar Integrētā tarifa vadības sistēmu (ITVS), kas palīdzēs veikt precīzu iespējamā muitas parāda aprēķinu.
Jaunās Tranzīta kontroles sistēmas programmiskās saskarnes Lietotāja rokasgrāmata un visu ziņojumu XSD shēmas pieejamas šeit: https://www.vid.gov.lv/lv/ka-lietot-emdas.
Autorizēšanās Tranzīta kontroles sistēmā
Autorizēšanās jaunajā sistēmā notiks tāpat kā līdz šim, izmantojot VID Elektroniskās deklarēšanas sistēmu (EDS) un atverot Elektronisko muitas datu apstrādes sistēmu (EMDAS).
Tiesības pieslēgties jaunajai Tranzīta kontroles sistēmai tiks pārņemtas automātiski no esošās, taču pilnvērtīgam darbam ar deklarāciju nepieciešams papildus atzīmēt lietotāja tiesībās “Tiesības labot”, ko var veikt tikai uzņēmuma pilnvarotais tiesību pārvaldnieks. Lūdzam jau tagad esošajā Tranzīta kontroles sistēmā uzņēmuma EDS tiesību pārvaldniekam atzīmēt darbiniekiem “Tiesības labot”, kā arī darbiniekiem pārliecināties, ka viņiem šādas tiesības piešķirtas. Pretējā gadījumā pēc jaunās Tranzīta kontroles sistēmas ieviešanas tās būs jāpieprasa no jauna, aizpildot iesniegumu https://www.vid.gov.lv/lv/iesniegumi, kas aizņems ilgāku laiku.
Paraugs atrodams šeit https://www.vid.gov.lv/lv/biezak-uzdotie-jautajumi-katalogs/muita-automatizeta-importa-sistema (Ko darīt, ja nav iespējams izveidot deklarāciju)
Iespēja iepazīties ar sistēmu
Lai lietotājus iepazīstinātu ar jauno Tranzīta kontroles sistēmu, rudenī tiks rīkots seminārs, taču jau tagad ikvienam ir iespēja iepazīties ar sistēmu testa vidē.
Lai saņemtu testa sistēmas lietotāju tiesības, jāaizpilda “Iesniegums par EMDAS lietotāja saraksta noteikšanu Tranzīta kontroles sistēmai 2 (TKS2)”, kas ir pieejams VID tīmkeļvietnē: https://www.vid.gov.lv/lv/iesniegumi . Iesniegums jānosūta, pieslēdzoties VID Elektroniskās deklarēšanas sistēmai (EDS) ar uzņēmuma autorizāciju, atverot sadaļu “Dokumenti (no veidlapas)” – “Informācija VID Muitas pārvaldei” un pievienojot šo iesniegumu kā pielikumu. Komentāru sadaļā jānorāda, ka piekļuve nepieciešama EMDAS2-NEW testa videi, kā arī jānorāda uzņēmuma lietotāju fiksētā IP adrese, kurai šī piekļuve ir jānodrošina.