Jau vairākus gadus visus Valsts ieņēmumu dienesta (VID) pakalpojumus var saņemt elektroniski, VID elektroniskās deklarēšanas sistēmā (EDS). Dati liecina, ka iedzīvotāji šo iespēju izmanto arvien vairāk – šobrīd EDS lietotāju skaits privātpersonu vidū ir pieaudzis no 1,2 miljoniem 2020. gadā līdz 1,3 miljoniem šobrīd. Tādēļ VID konsultantu darbs ir vērsts uz to, lai sniegtu iedzīvotājiem visu nepieciešamo atbalstu elektronisko pakalpojumu saņemšanā.
VID darbinieki konsultē iedzīvotājus gan klātienē, gan telefoniski, gan rakstiski, bet darbinieku skaits, kas to dara, ir ierobežots un tas arī nepieaugs. Aizpildīt jau esošās vakances kļūst arvien grūtāk ne tikai profesionālajām zināšanām un prasmēm neatbilstošā atalgojuma dēļ, bet arī tādēļ, ka demogrāfiskās situācijas ietekmē sarūk kopējais piedāvājums darba tirgū.
Tādēļ ir ļoti svarīgi plānot un novirzīt darbinieku resursus tieši tam konsultāciju veidam, kuru izmanto arvien vairāk iedzīvotāju. Ņemot vērā arvien pieaugošo iedzīvotāju paradumu izmantot tieši elektroniskos VID pakalpojumus un konsultācijas, tam ir nepieciešams un tiek novirzīts arvien lielāks VID nodokļu konsultantu skaits.
Tā piemēram, gada ienākumu deklarācijas pēdējo gadu laikā elektroniski iesniedz teju 95% iedzīvotāju. Laikā no šī gada 1.marta līdz 7.septembrim iedzīvotāji ir iesnieguši 1037045 gada ienākumu deklarācijas, no kurām elektroniski iesniegtas 976 622, kamēr papīra veidā – 60423. Tas liecina gan par iedzīvotāju pieaugošo digitālo pratību, gan arī par šī pakalpojuma ērtumu un vienkāršumu.
Elektroniskās deklarēšanas sistēmā var ne tikai iesniegt visa veida dokumentus un nodokļu deklarācijas, bet arī uzdot jautājumus un saņemt rakstiskas konsultantu atbildes. Tāpat iedzīvotāji aktīvi izmanto arī VID Konsultatīvo tālruni. Tā piemēram, šogad VID konsultatīvajā tālrunī sniegtas 240 582 konsultācijas, bet rakstiski atbildēts uz 58 417 jautājumiem.
Taču joprojām ir pieejami arī VID klātienes pakalpojumi. Līdzīgi kā citur gan valsts, gan privātajā sektorā, arī VID klientu apkalpošanas centros klātienes pakalpojumi ir pieejami pēc iepriekšēja pieraksta, lai tādējādi klienti varētu ērti saņemt savu pakalpojumu precīzi zināmā datumā un laikā, nepavadot garas stunda rindā.
VID klātienes pakalpojumi ir pieejami ne tikai VID klientu apkalpošanas centros Rīgā un vēl septiņās Latvijas pilsētās, bet arī vairāk nekā 160 valsts un pašvaldības klientu apkalpošanas centros visā Latvijā. Divdesmit piecos valsts un pašvaldības vienotajos klientu apkalpošanas centros ir pieejams īpašs VID speciālista konsultācijas veids – attālinātais ierēdnis. Tiešsaistes konsultācijai var pieteikties un to saņemt gadījumos, kad nepieciešama konsultācija tieši saistībā ar nodokļu nomaksu nekustamā īpašuma vai zemes pārdošanas gadījumā.
VID aicina iedzīvotājus izmantot elektroniskās deklarēšanas sistēmu, gan iesniedzot deklarācijas, gan risinot citus ar nodokļiem saistītos jautājumus. Sistēma ir brīvi pieejama ikvienam ērtā laikā un vietā, kā arī, iesniedzot deklarācijas EDS, tajās automātiski ielasās visi VID rīcība jau esošie dati.