Patērētāju tiesību aizsardzības centra ziņa, publicēta 12.12.2024.
Tuvojoties Ziemassvētkiem, aktuāls kļūst dāvanu iegādes jautājums, un patērētāji mēdz meklēt maciņam draudzīgākus risinājumus. Tomēr nereti tās var izrādīties nedrošas, viltotas preces, kas, lai arī iegādātas un apmaksātas, var nenonākt līdz dāvanu maisam.
Tāpēc Patentu valde, Patērētāju tiesību aizsardzības centrs (PTAC) un Valsts ieņēmumu dienesta (VID) Muitas pārvalde aicina: iepērcies pārbaudītās e-komercijas vietnēs, tādējādi parūpējoties, lai dāvanas nonāk zem Ziemassvētku eglītes.
Saskaņā ar Eiropas Savienības Intelektuālā īpašuma biroja pētījumu datiem, galvenās valstis, no kurām Eiropas Savienībā (ES) tiek importētas viltotas preces, ir Ķīna, Turcija, Indija, kā arī citas Āzijas reģiona valstis. Viltotas un drošības prasībām neatbilstošas preces tiek pasūtītas caur populārām e-komercijas platformām, kas piedāvā Āzijas reģionā ražotas preces. Tāpat pētījumi liecina, ka ES viltotas preces apzināti iegādājas vidēji 34% iedzīvotāju, un 5% no tiem šādi rīkojas regulāri, Latvijā viltotu preču iegāde vispopulārākā ir 18 līdz 24 gadus vecu jauniešu vidū – teju 50% šīs sabiedrības grupas to dara apzināti.
Iegādājoties viltotas preces, patērētājs riskē ar savu un līdzcilvēku veselību, jo šīs preces neatbilst drošības standartiem un tām arī nav veiktas drošības pārbaudes, kādas nodrošina oriģinālo preču ražotāji. Turklāt, iegādājoties viltojumu, pastāv varbūtība nesaņemt attēlam e-komercijas vietnē atbilstošu preci.
Pasūtījums no trešo valstu e-komercijas platformām adresātu var nesasniegt
Visbiežāk sūtījumi no lielajām Āzijas e-komercijas platformām Latvijā nonāk kā sīkpakas. VID Muitas pārvaldes Lidostas muitas kontroles punkta (MKP) amatpersonas, pamatojoties uz riska analīzes rezultātiem, veic no trešajām valstīm saņemto pasta un eksprespasta sūtījumu muitas kontroli. Izlases veidā pārbaudot sūtījumus un atklājot viltotas vai bīstamas preces, tiek apturēta to nonākšana pie saņēmēja. Saņemot atzinumu no intelektuālā īpašuma (preču zīmes) tiesību īpašnieka pārstāvja par to, ka aizturētā prece ir viltojums, VID Muitas pārvalde pieņem lēmumu par preces iznīcināšanu.
Sadarbībā ar PTAC tiek veikta arī patērētājiem bīstamu un neatbilstošu preču kontrole, lai nodrošinātu, ka šādas preces nenonāk apritē. Privātpersonu sūtījumi nav izņēmums – arī tiem ir jāatbilst drošuma, marķējuma prasībām, un preces nevar saņemt arī tad, ja tās pārkāpj intelektuālā īpašuma tiesības.
Iepērkoties e-komercijas platformās, ir augstāks risks iegādāties nedrošas preces. Piemēram, 2022. gadā OECD dalībvalstu uzraudzības iestādes, tai skaitā PTAC, pārbaudīja 4 299 preces, tostarp rotaļlietas, elektroiekārtas, sporta aprīkojumu un bērnu preces, secinot, ka 79% no tām ir neatbilstošas drošuma prasībām. Mājsaimniecībām paredzētajām elektroiekārtām neatbilstība tika konstatēta 64% gadījumu.
Decembrī pastiprinātas pārbaudes sūtījumiem
Šogad decembrī Lidostas MKP amatpersonas sadarbībā ar PTAC starptautisko pasta sūtījumu šķirošanas terminālī veic pastiprinātas pārbaudes privātpersonu sūtījumiem – sīkpakām ar precēm, kas ir populārākās starp dāvanām, piemēram, rotaļlietām, spēlēm un elektronikai. Gadījumā, ja tiks konstatēts, ka prece neatbilst regulējuma prasībām vai drošības standartiem vai pārkāpj intelektuālā īpašuma tiesības, tā līdz adresātam nenonāks. Papildus muitas kontrolei ar speciālām mērierīcēm tiks testēts arī preču drošums.
Ja kontroles laikā tiks konstatētas prasībām neatbilstošas preces, sūtījuma saņēmējs tiks informēts, ka sūtījumā esošās preces ir pakļautas ierobežojumiem (tirgus uzraudzībai) un tās deklarēt vienkāršoti nav iespējams. Ja konstatētās neatbilstības sūtījuma saņēmējs nevarēs novērst, sūtījumu “Latvijas Pasts” nosūtīs atpakaļ. Savukārt, konstatējot viltotas preces, pēc saziņas ar tiesību īpašnieku tiks lemts par to iznīcināšanu.
VID Muitas pārvaldes veikto kontroles pasākumu rezultātā šī gada 11 mēnešos ir atklāti 110 viltotu preču sūtījumi, no tiem 104 bija pasta un eksprespasta sūtījumi, kuros konstatētas kopā 4057 vienības viltotu preču.
Ieteikumi drošu un oriģinālu preču iegādei e-komercijas vietnēs
- Iegādājoties zīmolu preces interneta vietnēs, ieteicams rūpīgi izvērtēt to reputāciju, piedāvāto preču kvalitāti un arī cenu, par kādu preces tiek piedāvātas pircējam.
- Sliktas kvalitātes fotogrāfijas un apraksti ar drukas un gramatikas kļūdām ir vienas no galvenajām viltojumu pazīmēm, tāpēc jāraugās, vai zīmola nosaukumā nav kļūdu un vai tā logo vizuālais attēlojums, novietojums tiešām atbilst oriģinālam.
- Ieteicams pārbaudīt tiešsaistes veikala ticamību: pamata pazīmes ir pilnīga informācija par uzņēmumu – juridiskais nosaukums, reģistrācijas numurs, juridiskā adrese, tālrunis un e-pasta adrese. Tikpat svarīgi ir pārbaudīt, vai ir skaidri preču piegādes un atgriešanas noteikumi, vai ir norādīta klientu servisa kontaktinformācija, turklāt pirms pirkuma ir vērts pārbaudīt, vai tirgotājs ir reāli sasniedzams un pieejams komunikācijai.
Vislabākā aizsardzība pret apdraudējumu, ko var radīt nedrošas preces, ir būt informētam, iepērkoties tiešsaistē. Pirms pasūtījuma veikšanas pievērsiet uzmanību un pārbaudiet:
- vai preces aprakstā ir pieejama informācija par preces drošumu, piemēram, lietošanas ierobežojumi, marķējums,
- vai šī prece nav atsaukta no tirdzniecības un ievietota Eiropas Savienības nedrošo preču datubāzē Safetygate.
- Ja neesat pārliecināts par preces īpašībām un drošumu, jautājiet pārdevējam.
- Ziņojiet PTAC, ja saskaraties ar nedrošu preci!
Gadījumā, ja sanācis saskarties ar nedrošu preci, aicinām vērsties PTAC, savukārt, ja neapzināti ir iegādāts viltojums, aicinām ziņot Valsts policijai.
Savukārt, lai novērstu nepatīkamus brīžus, sūtījumus atmuitojot, jau pirms preču pasūtīšanas no trešajām valstīm aicinām ieskatīties VID tīmekļvietnē (https://www.vid.gov.lv/lv), sadaļā “Muita – Fiziskām personām – Pasta sūtījumi”, kur iespējams uzzināt svarīgāko par pasta sūtījumu atmuitošanu.